Intyg för körkort
Hej!
När jag var 14-16 år gick jag hos bup & fick min diagnos ADD. Nu när jag är 20 år gammal och behöver ett läkarintyg till mitt körkortstillstånd får jag ingen hjälp av BUP i Lund. De skickar vidare mig till vuxenpsykiatrin & de skickar tillbaka mig till BUP då de menar att de på BUP som satt diagnosen ska hjälpa mig med körkortstillståndet.
Jag har ringt massor av olika läkare & ingen hjälper mig. Hur är det egentligen? Om BUP satt min diagnos bör väl de hjälpa mig med intyget till körkortstillståndet? Är det meningen att det ska vara såhär för dagens ungdomar. Att de aldrig ska kunna ta körkort pga att de hamnar mellan BUP & vuxenpsykiatrin? :(
Mvh Evelina
Evelina

BUP svarar:
Hej!
Det är alltid både tråkigt och tröttsamt när man bollas mellan lika vårdgivare!
Dessutom måste jag säga att en sak står klart: vuxenpsykiatrin gör fel när de hänvisar dig tillbaka till BUP. Det är fel för att ett intyg måste baseras på en aktuell bedömning av patienten och kan inte skrivas utifrån en utredning som gjordes för flera år sedan.
En ny bedömning av ditt nuvarande tillstånd kan inte göras på BUP eftersom du har passerat åldersgränsen på 18 år. Så långt är det klart och entydigt.
Men sedan kommer frågan vad som ligger i vuxenpsykiatrin skyldighet att göra. Där varierar praxisen mellan landstingen och jag vet inte var du bor.
Vissa vuxenpsykiatriska mottagningar gör bedömningar utifrån behov av intyg för körkort, andra kan säga att det är inte vård och vilja ta betalt för en sådan tjänst.
Jag har två förslag till dig. Det första handlar om din diagnos i sig. Tycker du att din diagnos fortfarande gäller? Man brukar säga att en diagnos som ställs under utvecklingen är en färskvara och kan ändras i vuxen ålder. Det betyder att du har rätt till att vända dig till vuxenpsykiatrin utifrån att du vill få en ny bedömning och eventuellt ändra själva diagnosen.
Körkortsfrågan blir då en andra fråga utifrån vilket resultat en förnyad utredning ger.
För övrigt rekommenderar jag att du går in på https://attention.se/korkort/.
Där kan du läsa en detaljerad vägledning vad du kan göra för att få det intyg du behöver för körkortet.