Har aspergers och vill ansöka om stöd
Har precis fått diagnos asperger med mycket tvångssyndrom. Känner mig ensam och ledsen. Såg på tv om terapihund. Kan man ansöka om det hos er?
Linnea

BUP svarar:
Hej!
Det finns vissa mottagningar och psykiatriska vårdavdelningar, på en del håll i Sverige som haft möjlighet att erbjuda terapihund som en del av behandlingen.
Det är dock inte så att terapihund finns att tillgå inom BUP i allmänhet, så det går tyvärr inte att göra en ansökan om det till BUP.
Du kanske ändå kan få hjälp på annat håll, då du skriver att du har diagnosen aspergers syndrom. När man har en diagnos inom autismspektrum så har man möjlighet att ansöka om olika stödinsatser genom LSS.
Insats via LSS kan handla om olika fritidsaktiviteter eller annan hjälp.
Via kommunen eller stadsdelsförvaltningen, kan den som har rätt till LSS ringa och boka en tid hos en LSS-handläggare för ett möte. Då kan du och dina föräldrar få mer information om vilka stödinsatser som kan erbjudas via LSS, utifrån vilka behov man har.
Via autism&aspergerförbundet kan du läsa mer om vad LSS är och vilka olika insatser man söka via LSS.
Ibland när man inte mår så bra, så kan samtalsstöd hjälpa till så man kan må bättre och känna sig mindre ledsen.
Om du saknar en samtalskontakt och skulle önska det så kan habiliteringen erbjuda stöd till personer med diagnos inom autismspektrumet.
Det kan vara i form av gruppverksamhet, men det finns även möjligheter att söka en egen kontakt med psykolog för samtal, om du skulle önska det.
Lycka till!