Jag vill bli utsatt istället för de andra
Hej, jag har tänkt på en grej väldigt mycket.
Jag mår inte bra kan jag säga men jag tänker på de andra väldigt mycket. Jag vill inte, ABSOLUT inte att NÅGON ska bli uttsatt. Jag har aldrig varit med om ett övergrepp men jag vill. Eller inte vill men jag vill bli utsatt istället för de andra. Jag vill inte att någon annan ska må dåligt som jag, eller värre till och med. Jag vill inte att någon ska må dåligt över ett övergrepp som hönt hen. Jag vill att det ska hända mig istället. Vad betyder det? Jag tycker att det är lite jobbigt att jag tänker så men jag vill verklgien knte att någon ska uppleva för de är värda så mycket bättre än vad jag gör. Varför?
a

BUP svarar:
Hej!
Du verkar vara en mycket empatisk tjej som har hamnat i ett ordentligt tankefel.
Du har ett alldeles eget lidande. Det framgår inte av ditt mejl vad som ligger bakom att du mår så dåligt. Men slutsatsen som du drar är en felaktig slutsats. Du hjälper ingen genom att utsätta dig själv för faror och risker. Däremot kommer du att må ännu sämre än vad du redan gör.
Ja, det finns tyvärr många barn och ungdomar i världen som har en utsatt situation på olika sätt. Det finns många som inte har tillräckligt med mat, som lever i extrem fattigdom, som hamnar i händerna av samvetslösa människor som utnyttjar dem.
Tror du verkligen att du hjälper någon av dem genom att du utsätter dig själv för övergrepp eller annat obehag som en sorts självbestraffning? Nej, det gör du inte och jag tror att du själv kan inse det ganska snabbt. Det skulle nämligen inte hända "istället för deras lidande" utan det bara skulle bli ett lidande plus, ditt eget.
Feltänkt alltså!
Det finns dock andra frågor vi istället ska tänka på. Vad  är det som gör att du mår så dåligt?  Hur kommer det sig att du nedvärderar dig själv till den graden du gör?
Jag vet inte hur din familjesituation ser ut, men jag vet att barn och ungdomar som inte får tillräcklig bekräftelse, kärlek och värme av sina föräldrar och andra närstående kan utveckla en sådan negativ självbild, som du verkar ha. Jag vet också att barn och ungdomar i sådana situationer behöver hjälp utifrån.
Nu skrev jag det här ovan bara som en allmän kunskap och det kanske inte alls gäller i ditt fall, utan det handlar om helt andra omständigheter som jag inte ens kan gissa.
Därför rekommenderar jag att du börjar tala med någon hur dina tankar går, hur din livssituation bidrar till eller rent av orsakar att du mår så dåligt. Formulera dina känslor och behov.
Du kan börja med att chatta med en "storasyster" på tjejzonen.se
eller på föreningentilia.se
eller på bris.se.
På alla dessa chattsidor kan du börja formulera dina problem och få vägledning, råd och stöd. Du kan också direkt nu vända dig till ungdomsmottagningen där du tillsammans med en behandlare kan diskutera hur du kan ändra på ditt sätt att tänka som - vilket du skriver - känns jobbigt för dig.