Hur utreder man BDD?
Hej. Jag har länge mått dåligt över mitt utseende, och det blir värre och värre för varje dag. Jag tror inte att detta är något som alla brukar känna, utan jag tänker verkligen på det hela tiden och det stör mitt vardagsliv totalt. Jag känner mig så sjukt obekväm med mig själv, jag tänker alltid när folk kollar på mig att det är negativt, jag pillar alltid med kläderna så att man inte ska se min kropp så tydligt och mer. Jag kan börja gråta om jag ser mig själv på bild eller video för jag känner mig så sjukt ful. Jag har trott ett tag att detta kan vara Bdd, så min fråga är om man kan göra en utredning hos er? Gärna om föräldrarna inte är med för det känns väldigt jobbigt.
Tacksam för svar.
Nel

BUP svarar:
Hej!
Så jobbigt du verkar ha det med dessa tankar och känslor kopplade till ditt utseende. Du är långt ifrån ensam om att gå igenom svårigheter som dessa. Många, många tonåringar kan mer eller mindre ha en upptagenhet kring sitt utseende och kroppsform.
I en del fall kan dessa problem handla om BDD-det vill säga body dysmorfofobi – tvångsmässig fixering vid upplevda defekter i utseendet.
När man upplever att detta problem har vuxit sig så pass stort så det finns ett lidande och upplevs vara klart hindrande i tillvaron (så som jag tycker du förmedlar i ditt brev) - ja,då är det ett klokt steg att söka hjälp för att kunna hitta sätt att må bättre igen och arbeta för att minska den negativa inverkan av denna upptagenhet.
Jag tror att ett bra första steg för dig skulle kunna vara att vända dig till en ungdomsmottagning.
Via ungdomsmottagningen kan du söka en samtalskontakt på egen hand, som jag uppfattar att du själv var inne på.
Då får du möjlighet att förstå mer om dina svårigheter på ett djupare plan och vad som kan hjälpa dig att må bättre.
Man kan som ung själv ta en första kontakt med BUP, och då också kunna få hjälp med ett första bedömningssamtal.
I den fortsatta kontakten med BUP är det allra vanligaste att ens vårdnadshavare är delaktiga i behandlingen. De barn och ungdomar som har kontakt med BUP har ofta mer omfattande psykiska problem och då behöver även vårdnadshavare vara en del av de olika behandlingsinsatserna.
Efter en första bedömning och inledande kontakt via en BUP-mottagning kan man få mer specialiserad behandling för BDD, via en av BUP.s specialistmottagningar.
Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!