Min ilska ställer till det i skolan och hemma
Hej jag är en tjej på 13 år och jag har alltid haft problem med att hantera min ilska sen jag var liten och nu har de börja skapa problem för mig för jag blir arg för små saker och jag bråkar alltid med alla i min familj och då är de inte som ett vanligt familje bråk utan de är ett riktigt bråk jag blir så arg och jag vet inte hur jag ska hantera min ilska och och jag fattar inte varför just jag ska bli så arg och för små saker och alla i min klass säger att jag är ett damp barn och att jag borde få en utredning och så och jag själv har oxå tänkt på de för jag skulle väldigt Järna vilja veta vad de är för problem på mig och varför jag blir så arg och liksom kolla ifall jag har diagnosen damp eller adhd eller typ add eller nåt liknande så att jag slipper bli utskickad från lekitionerna och liksom så mina lärare fattar varför jag blir så arg för nu tror dem bara jag är konstig men jag vet inte vad jag ska göra och så vem ska jag gå till vem ska jag berätta för jag hoppas verkligen att ni svarar för jag behöver hjälp
Klara

BUP svarar:
Hej!
Det låter tufft och jobbigt för dig att bli utkastad från lektionen och att hamna i bråk med dina föräldrar och säkert även med dina syskon, om du har några.
Om du har ett häftigt humör och svårt att stoppa dig tänker jag att du behöver hjälp med att ta hand om alla starka stora känslor du känner. Du blir säkert ledsen efteråt och ångrar det du sagt eller gjort. Att bli arg är inte fel, men det beror ju på hur arg man blir eller vad man gör.
Om man har lätt att bli arg brukar det vara roligt för andra att retas, för då händer det grejor och blir reaktioner. Det behöver dina föräldrar och lärare tänka på tycker jag.
Du skriver att dina kamrater i skolan kallar dig för dampbarn och tycker att du borde få en utredning. Att kalla dig för dampbarn är inte snällt men de känner ju dig och förstår att ditt kraftfulla humör kan vara ett problem för dig. Det tycker jag är bra.
Ibland kan det vara så att ilskan gör att man upplevs som jobbig att vara med och man kan känna att det är bäst om jag bara är själv på sitt rum när jag ställer till med så mycket bråk.
Nu undrar ju jag, vad säger skolan och vad tycker dina föräldrar? Och absolut viktigaste av allt: kan någon hjälpa dig så att inte ilskan stegras och blir som ett vulkanutbrott. Har ni hittat något bra sätt? Jag hoppas att ni gjort det. Kanske inte varje gång, men ibland i alla fall.
Du skulle vilja veta varför du blir så arg och kolla upp om du har någon diagnos. Det är viktigt att ni kollar upp detta närmare.
Det är bra att du undrar. Det visar att du inte vill ha det så här längre. Att du är så trött på dina utbrott. Klokt och insiktsfullt av dig.
Om dina föräldrar och du tycker att det är ett bekymmer hemma med alla bråk och konflikter och om din mentor i skolan upplever att det är problem i skolan, kan det finnas anledning till att utreda. Ni får samtala och komma fram till om det är en del av lösningen.
Jag beskrev det som ett vulkanutbrott. Du kan säkert hitta ett bättre ord på vad som händer. Du känner ju igen detta då du haft problem sedan du var liten.
Du kanske känner att ilskan börjar bubbla inom dig eller så går det så snabbt att du inte hänger med i svängarna.
Om det är möjligt så kan det vara bra att försöka känna till hur ilskan känns i kroppen och tillsammans med kloka vuxna försöka hitta sätt att minska utbrotten.
Lycka till!