Ser mig självskada igen
Hej, har haft problem med självskadande förut men har hållit mig ifrån det i några månader. Problemet är att jag inte kan sova om nätterna pga ångest vilket gör att jag varje gång jag blundar ser mig själv skada mig själv igen eller skära upp min egen hals. Det är utmattande vet inte vad jag ska göra
Trött

BUP svarar:
Hej!
Först av allt vill jag berömma dig för att du klarar av att inte göra dig själv illa. Att du klarar av och står emot sådana impulser och klarat det i flera månader.
Det är starkt. Fantastiskt bra jobbat.
Vi tar med oss den styrkan och funderar på lösningar. Vad har du gjort för att klara av detta? Jag funderar på om du skulle kunna ta med dig denna kunskap då du ska gå och lägga dig och försöka somna.
Du har ju klarat av att tygla ångesten på dagen. Det är ju självklart skillnad på dag och natt. På dagen kan du vara mer aktiv och sysselsatt. Vid sänggående är du ensam med dina tankar.
Det faktum att du klarar av att bryta detta på dagen gör att du har förmågan att ändra ditt sätt att tänka.
Hitta bra strategier. Fixade du det på dagen är det möjligt att även klara av detta.
Nu har du ångest på natten och ser bilder av att du återigen börjat självskada. Det måste vara outhärdligt jobbigt för dig. Dels att ha den ångesten på natten och om man inte kan sova påverkar det ju hela din skoldag. Tufft läge. Inte hopplöst men tufft.
Frågan är vilket stöd skulle du behöva och vilka som finns i närheten. Skulle du kunna väcka mamma eller pappa när du blir orolig? Distrahera dig med att lyssna på musik?
Jag sitter inte på några lösningar utan mitt råd är att du kan ta kontakt med en verksamhet som heter shedo. Du kanske känner till den. Det går att chatta med dom och en väldigt bra sak är att den är öppen vissa kvällar.
Förhoppningsvis kan du få mera råd och stöd då tankarna och oron börjar krypa på. Chatten är vad jag vet stängd på natten, men du kan få stöd att förbereda dig inför sänggåendet.
Lycka till