Föräldrarna vill gifta bort mig
hej
jag är 18 år gammal tjej. jag har aldrig besviket mina föräldrar och gör alltid vad dem säger. men det har hänt så att jag valde ett program som mina föräldrar har valt för. det är ganska svar för mig att läsa de plus att jag har andra tankar om min framtid, vad jag vill läsa eller bli.
jag har pratat och försökt att prata med mina föräldrar men ingen bryr sig. dem har till och med lovat att på sommaren dem ska skicka mig till hemlandet och bort gifta mig och allt.
jag är rädd. jag älskar mina föräldrar men kan inte leva så här.
vad ska jag göra?
tacksam för ett svar som hjälper mig.
tack.

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du skriver om ditt problem och frågar oss vad du kan göra. Nu är det så att till oss skriver barn och ungdomar som har olika typer att psykiska problem och dina problem är  i huvudsak praktiska även om de säkert orsakar en psykisk stress för dig. Jag vill ändå att du ska få ett svar som i alla fall ger dig vidare vägledning om vart du kan vända dig.
Det verkar som att du lever i en familj som kommer från ett land där det är en självklarhet att föräldrarna helt och hållet bestämmer över sina barns liv, oavsett barnens ålder.
Du vet säkert också att det är andra traditioner och andra lagar som gäller i Sverige. Här gäller det att man alltid ska utgå ifrån och ta hänsyn till vad barnen och ungdomarna själva önskar, vad de vill plugga, vilken skola de vill gå i, vilka kompisar, flickvänner eller pojkvänner de vill ha.
Det går kanske inte alltid att bara följa barnens önskan, men i möjligast mån försöker man hjälpa dem att få välja fritt och nå sina egna mål.
Dessutom får inte föräldrarna bestämma över sina barns liv när man - som du - fyllt 18 år och är myndig. Då har man själv sin egen självbestämmanderätt.
Det blir alltid jättesvårt att hitta utvägar när man alltid lytt sina föräldrar, aldrig kunnat eller vågat ifrågasätta det de sa. Men det kommer ett läge när det inte längre är hållbart. Du är där nu.
Jag tycker att du måste ta ditt liv i egna händer, annars riskerar du att du inte kunna utforma ditt liv så att du blir nöjd med det. Det gäller ditt framtida yrke och det gäller i alla högsta grad vem du gifter dig med.
Det finns säkert exempel på lyckliga äktenskap som arrangerades av föräldrarna men ett äktenskap ska först och främst byggas på ömsesidigt kärlek och inte av någon annans vilja eller intresse.
Så, när det gäller din skolgång ska du prata med skolkurator eller yrkesvägledare i skolan och diskutera ett eventuellt byte till en annan linje, eller till en annan skola. Dina föräldrar har inte längre rätten till att bestämma över det.
Om det rent praktiskt inte går att lösa medan du bor hemma måste du få hjälp av socialtjänsten att lösa problemet. Där kan också skolkurator vara till hjälp och stöd för dig.
Att skicka dig utomlands och gifta bort dig är en fråga om tvångsäktenskap och det är förbjudet i Sverige. Det finns organisationer som hjälper ungdomar som hotas av tvångsäktenskap.
Jag rekommenderar att du går in på bris.se där du kan chatta eller tala med någon på telefonnummer 116 111 och få mer konkreta råd.
Om du bor i Stockholm kan du också gå in på www.origostockholm.se som hjälper ungdomar i liknande situation som du har.
Du kan också vända dig direkt till ungdomsmottagningen i din hemkommun som också kan ge dig stöd och vägledning utan att någon i din familj skulle få veta om kontakten.
Dessutom kan du alldeles på egen hand ringa till socialtjänsten och säga att du är rädd för att du skulle bli bortgift. Det är deras skyldighet att skydda dig.
Det är inte lätt att ta de steg jag föreslår. Du älskar dina föräldrar och du vill säkert inte att såra dem. Men det handlar om ditt liv och din framtid.
Dina föräldrar får leva på det sättet de vill och du ska få leva på det sättet du vill. Ta de steg som behövs för att nå dina mål.
Till sist: i ett eventuellt akut läge kontakta https://tjejjouren.se