Misslyckas med allt
Hej.
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag vill inte leva. Jag försökte ta mitt liv för ungefär en månad sedan. Jag misslyckades. Jag önskar att jag inte hade misslyckats. Mamma vet att jag skar mig själv men hon såg inte hur djupt det var (jag tejpade ihop det själv).
Hur kan det vara så att man inte får hjälp efter att man har självskadat? Jag vill göra det igen men jag kan inte för jag har inget redskap längre. Jag sitter ofta och planerar för nästa gång. Djupare. Större.
Jag försökte också hänga mig själv. Misslyckades med det också.
Ingen verkar bry sig. Det vore bättre för alla om jag var död. Det enda jag gör är att skapa en massa problem för alla.

BUP svarar:
Hej
Vill först skriva med stora bokstäver: DET ÄR INTE ALLS BÄTTRE OM DU VORE DÖD.
Frågan är vad det är med livet som du inte gillar, som varit så hårt mot dig så att du funderar på att inte vilja leva. Inte bara funderat, utan också gjort försök som jag är oerhört glad över att de misslyckades.
Alla dina rop på hjälp, var tar de vägen? Att du känner att ingen bryr sig - det är allvarligt. Om man inte känner sig sedd och lyssnad på är det inte bra. Du är en viktig person som behöver bli sedd, tröstad och återfå en känsla att jag är betydelsefull. För det är du. Glöm inte bort det.
Jag tycker att det är bra att din mamma vet om att du självskadat. Jag önskar att du kan vända dig till henne igen när du mår dåligt nästa gång.
Om man känner att sina föräldrar inte finns där, måste andra vuxna finnas där istället för att fylla tomrummet. Så att du och alla som känner likadant ska slippa gå med känslan av att ingen bryr sig. Jag hoppas att du inte tappat allt hopp.
Du frågar efter hjälp när man självskadat. Hjälpen som finns (och som jag önskar att du tar emot) handlar om att hantera alla jobbiga tankar och känslor på ett bättre sätt, så du inte behöver göra dig själv illa.
En verksamhet som du kan kolla upp är shedo - dit går det att chatta och att ringa.
Du skulle annars kunna ta kontakt med Tjejzonen. Båda är riktigt bra.
Hänvisa till något på nätet är bra, men jag skulle ändå vilja att du samtalar med någon som ser dig, att du kan uppleva dig sedd. Inte osynlig och oviktig.
Skulle skolkuratorn kunna vara ett bra steg? Om inte så välj någon vuxen du känner och har förtroende för. Bara att du börjar prata med någon är en början till något.
Tack för ditt brev och lycka till.