Känns som en panikattack är på väg
Hej!
Under det senaste året så har jag inte mått bra under lektionerna i skolan. Det händer ibland att lektionerna blir stökiga och då orkar jag inte med det. Det känns som om en panikattack är på väg ( hög puls, darrar och mår hemskt dåligt). Det hände 2 gånger i lektionerna att jag började gråta eftersom jag var nervös. När läraren lät mig ta frisk luft kändes det bättre. Jag har kontaktat vårdcentralen och de bad mig att prata med elevhälsan eller ungdomsmottagning så att jag får ett intyg om det. De sa också att på så sätt bli lärarna medvetna om att försöka ha en bra studiemiljö i klassrummet. Jag vill inte gå fram till någon för att prata om det, men vad kan jag göra i sånt fall.
Mvh

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vad bra att du försöker göra något åt din situation och på olika sätt  undersöker hur du kan få hjälp. Det finns bra hjälp att få för ångest och panikattacker. Det är ganska vanliga problem och det kan bli väldigt besvärligt. Det är inte bara i skolan som det kan bli stökigt så det är väldigt bra om du kan lära dig att hantera din ångest/oro vid sådana tillfällen. En del av hjälpen brukar handla om att förstå att de signaler som man känner i kroppen inte är så farliga som man lätt tror.
Det också kan vara bra om du berättar för dina lärare hur besvärligt det blir för dig. Du kanske inte är ensam om att bli störd?
Du har blivit rekommenderad att ta kontakt med elevhälsan eller en ungdomsmottagning för att få ett intyg. De kanske kan ge dig ett intyg om du skulle vilja men de kan troligen också hjälpa dig hantera och förstå din ångest. Så jag tycker du ska ta kontakt med dem och höra om de kan hjälpa dig. Du kan läsa lite om panikångest på UMO och på Vårdguiden.
Lycka till!