Ständigt en klump i magen
Hej! Min mamma fick för en tid sedan ett canserbesked och tätt inpå så valde mina föräldrar att skilja sig. Jag har väldigt mycket att göra i skolan och är sjuk väldigt ofta. Har svårt att sova på nätterna och har börjat få panikångestattacker. Vid minsta lilla motgång så vill jag bara försvinna. Jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska gå till väga? Jag får avboka såntt jag har planerat och det går ut över min vardag. Jag har vart i kontakt med en kurator men det gav inget då vi inte förstod varandra. Jag har haft bra relation med min mamma men hon mår själv inte bra nu så vi har glidigt ifrån varandra. Pappa har jag aldrig haft någon särskilt bra relation till. Jag vill inte komma i kontakt med skolan när det gäller mitt privatliv då jag försöker se det som mitt "arbete" och vill inte att folk runt om kring mig ser att jag mår dåligt. Jag har haft små attacker under en period men fick för ett par dagar sedan en större panikångestattck där jag inte kunnde andas, skakade, mådde illa och hade ont i brstet. Jag går ständigt med en klump i magen och får ibland tyck över bröstet. Jag blir som sagt sjuk väldigt ofta och då får jag feber och ont i kroppen och känner mig helt utmattad. Vissa dagar mår jag sjävlklart bättre och de är normala men desto längre tiden har gått desto värre känns det som att det har blivit. När jag fick min stora panikångestattck så var jag med min syster och hon hjälpte mig i stunden och det var hon som sa till mig att jag måste få hjälp. Men även hon har mycket så det är svårt för resten av familjen att hitta ta hand om mig och mina problem också. Jag bor även nu på 4 olika ställen då jag balnd annat bor själv i en lägenhet inne i stan när jag pluggar. I sammband med flytten blev det även så att jag under en period bodde hos min syster i väntat på att pappa skulle få tillgång till sin lägenhet. det har då blivit så att jag är kvar här då jag tycket det är jobbigt att vara hos mamma och pappa då det påminner mig om flytten och alla kännslor kring det.
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga och om jag äns ska göra något, men det känns inte som attd et funkar längre! Det går ut för mycket över mitt liv nu och vid panickångestattacken så blev jag riktigt rädd. Kan ni hjälpa mig med hur jag ska gå till väga?
Lovisa

BUP svarar:
Hej!
Det är mycket som hänt dig och familjen på en gång. Förstås är du orolig för din mamma och eftersom hon inte mår bra så är hon inte lika närvarande för dig nu såsom hon annars skulle vara.
Har du kunnat tala om hennes sjukdom med henne själv eller med någon annan? För det är säkert  mycket du undrar över, t.ex som hur det är med henne, vilken behandling hon kommer att få, varför hon är trött, om hon kommer att bli frisk och hur lång tid det kan ta.
Har du kunnat prata med din syster om mammas sjukdom? Ibland kan det bli så tyst i en familj när något svårt händer. Ingen talar om det svåra fastän alla tänker på det nästan hela tiden. Då kan det vara en hjälp att få svar på sina frågor av någon inom vården och att få hjälp att tala om situationen tillsammans i familjen.
Det är inte konstigt att du inte har lika mycket kraft till att klara motgångar nu när din kraft går åt till annat. Och det måste vara en ytterligare påfrestning att bo på flera olika ställen.
Att känna panikångest är skrämmande. Det känns som man inte kan få luft och som man är på väg att svimma. Det är värt att veta att man får luft och man kan andas även om det inte känns så. Att man mår illa, kan känna yrsel och svimningskänslor beror på att man andas kort och hastigt när man är rädd. Men även om det känns otäckt så är det inte farligt. Det finns också sätt att lära sig andas med djupa andetag när man känner panik som minskar de här symtomen.
Jag tycker du ska vända dig till någon  att tala med om din situation. Om det inte kändes bra med kuratorn så kan det  fungera med någon annan.
Tillsammans med föräldrar kan du vända dig till BUP och själv kan du kontakta ungdomsmottagningen.
Lycka till!