Har försökt att hitta något jag är bra på
Hej :)
Jag har under en tid känns press på mig och att jag är misslyckad. Jag har försökt att hitta något jag är bra på, så jag kan lyfta mig själv men jag kan inte. Jag är extremt blyg och vågar knappt visa mig bland människor. Det känns lite som om jag kan gömma mig själv lättare genom att inte äta. Jag hoppar alltid över måltider när jag får chansen och jag försöker alltid att hitta på nya ursäkter för att äta så lite som möjligt. För att det känns som om jag presterar bättre när jag är hungrig.
Jag har haft dessa tankar sen jag var i sexårsåldern, det låter helt sjukt men anledningen till detta var att jag var längre än alla andra, men dumma lilla mig förstod ju inte att det var naturligt för mig att väga mer än de andra, eftersom jag var kanske var 130 cm och alla andra var la 115-120 cm.
När jag gick i fyran var jag 146 cm och i femman var jag 161 cm, jag gick upp i vikt (inte så konstigt haha) och jag kände mig stor. Sen har jag inte kunna äta en ända måltid utan att jag får grov ångest, för att sen gå ut och träna.
Jag kan utantill hur mycket kalorier det är i SÅ mycket mat. Och i samband med detta kan jag inte äta en ända måltid med mer än 100 kalorier utan att jag måste spy efter.
Jag kan skriva mycket mer men orkar inte just nu.
Mvh. Ledsen Tjej

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver att du känner dig misslyckad och att ditt sätt att försöka göra nått bra för dig är att försöka äta så lite som möjligt. Du beskriver också att du haft tankar om att du inte duger sedan sexårsåldern då du upptäckte att du var lite längre än dina kamrater. Du skriver att du var dum som inte då också förstod att i och med att du var lite längre så vägde du också lite mer.
Detta verkar ha lett fram till att du blivit mycket upptagen av maten och din vikt. Så upptagen att det påverkar ditt liv. När det blir så ska man nog tänka att du behöver hjälp så att du kan leva ditt liv utan att ständigt tänka på kalorier, vikt och vad du äter.
Vet dina föräldrar om hur du har det med dina känslor och med maten? Om de inte vet tycker jag det är viktigt att du pratar med dem. Jag vet inte vart du bor men om du bor i Stockholm så kan du och dina föräldrar kontakta Stockholms centrum för ätstörningar, SCÄ. Dit kan man ringa själv och göra en egenanmälan. Om du pratar med dina föräldrar så kan ni tillsammans kontakta BUP också. Där kan du få träffa någon som du också kan få tala med om dina känslor av att vara misslyckad.
Finns det någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med t.ex. skolsköterska eller kuratorn. Det är viktigt att du inte går runt och försöker hålla allt för dig själv. Om man gör det så brukar det man tänker på och oroar sig för kunna kännas större än vad de kanske är.
Det vore viktigt om du kunde få känna att du inte är misslyckad och att du också har saker som du är bra på och att du kunde få känna att du vågar vara bland andra människor och känna dig avspänd.
Lycka till!