Ser ingen mening med livet
Hej!
Jag är en tjej på 17 år snart 18. Jag mår verkligen skit o har små planer på hur jag ska göra för att avsluta mitt liv, för jag ser ingen mening med livet jag har försökt ta livet av mig x antal gånger men blivit hindrad eller akutskickad till BUP-akuten. Jag vill verkligen avsluta allt men är samtidigt rädd. Jag har BUP-akutens nummer men vågar verkligen inte ringa dit. Jag har socialen inkopplad men dom förstör mitt liv totalt, går hos öppenvården på Bup också men känner att jag inte får direkt hjälp med mina problem, får snarare tips.
Jag orkar inte! Jag har en depression som blir djupare och djupare. Jag har en ätstörning och självskadebeteende.
Hjälp, snälla
Hon som inte orkar

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som ju är ett nödrop!  Hur ska du orka fortsätta leva den tid det tar innan du kommer att må bra igen? Fast det finns många inkopplade så låter du ensam utan stöd.
Du upplever att socialen förstör ditt liv, BUP-akuten vågar du inte ringa och BUP öppenvård upplever du inte hjälper utan mer ger dig tips. Så beskriver du din situation och då skriver du till oss. Vi kan också bara ge tips och jag tror nog du behöver mycket mer. Det låter som du behöver mer stöd och hjälp än du nu får. Kanske vågar du inte berätta hur dåligt du egentligen mår? Kanske har du inte berättat om dina "små planer" att ta ditt liv?
Jag vet att det är många som inte riktigt orkar berätta av olika skäl. Och om man som du är djupt deprimerad då är man inte bra på att ta hand om sig själv och man brukar inte vara bra på att ta hjälp. Så att du ändå skriver till oss, det tycker jag är ett väldigt bra tecken.
Jag tycker du ska visa ditt brev till din BUP-kontakt och tillsammans med hen försöka fundera ut hur mycket stöd du behöver för att orka och för att inte tänka på och planera ta ditt liv. När man mår så dåligt som du beskriver då behöver man ibland  träffa någon flera gånger i veckan under en period. Det kan kännas tryggt.
Så visa ditt brev och vårt svar för din BUP-kontakt och prata med dem om hur ni tillsammans ska göra för att du ska känna att du får "riktig" hjälp. Det är faktiskt bara du som kan avgöra den saken. Därför är det väldigt viktigt att du berättar som det är.
Lycka till!