Bråk när jag går ut
hej! jag är en 15-årig tjej och jag är en person som alltid vill göra mina föräldrar stolta vilket bara gör så att jag mår ännu sämre på grund av all press. jag har höga betyg, går nästan aldrig ut på kvällarna just för att det blir så otroligt mycket bråk om jag inte säger exakt vart jag varit, vilka jag varit med eller om jag inte kommit hem i tid. jag glider ifrån mina vänner på grund av detta och jag vet inte vad jag ska göra. hur får man sina föräldrar att slappna av och förstå att bara för att jag går ut med mina kompisar betyder det inte att jag håller på att bli drogmissbrukare?
en ensam själ

BUP svarar:
Hej!
De flesta föräldrar brukar vilja veta var deras barn är och med vilka. Det är också något som kan ge anledning till bråk och konflikter.
Men det jag särskilt lägger märke till i ditt brev är att du nästan aldrig går ut för att det blir så mycket bråk och att du börjat glida ifrån dina vänner. Det är inte bra för det är också viktigt att vara tillsammans med jämnåriga och börja hitta ett liv där inte föräldrarna vet eller styr lika mycket som förut.
Men eftersom du är 15 år är det också rimligt att dina föräldrar får veta en del om vad du gör. Det skulle göra dem lugnare och det skulle kunna bli mindre bråk.
För det finns mycket man kan oroa sig för som förälder. Droger som du själv nämner är en sådan sak.
Är det droger som dina föräldrar är oroliga för? Tror de att du umgås med kompisar som använder droger och oroas över att du ska dras med? För det är lätt att dras med när kompisar använder droger. Om det är så är det förståeligt att dina föräldrar sätter gränser och att det blir konflikter mellan er. Då är det för att de vill skydda dig mot något som är farligt.
Men är det så att du, som alltid varit lyhörd för dina föräldrars förväntningar nu behöver göra mer som du själv vill utan att de styr för mycket och att de svarar med alltför stränga regler? Då förstår jag att du blir besviken på dem för att de inte litar på dig. Men de kan bli lugnare om de får veta en del om vad du gör.
Det bästa är ju om du och dina föräldrar kan prata om det här tillsammans. Eller om det känns ok för dig skulle du kunna bjuda hem några av dina kompisar så att dina föräldrar får träffa dem? Men om det är för svårt skulle det kunna vara till hjälp för dig att tala med någon utomstående, som skolkurator eller ungdomsmottagningen.
Försök!