Min tjej dumpade mig ifrån ingenstans
Hej
Jag vet inte ifall detta är rätt forum att vända sig till just nu, men sedan 4 dagar tillbaks så har allt rasat för mig. Det känns just nu som om ingen förstår mig. Allt började med att min tjej dumpade mig ifrån ingenstans. Allt kändes normalt hon hade skrivit och sagt samma saker som alltid till hon bara skrev att hon inte gillar mig längre och att hon gillar någon annan. Först så blev jag ju ledsen såklart, men jag höll mig ändå positiv som jag i vanliga fall brukar. Det var ju lixom bättre att hon sa det än att hon skulle gå runt och låtsas gilla mig. Vi sa att vi skulle fortsätta vara vänner osv. Men efter ett tag så tog hon bort mig och blockade mig på nästan alla plattformar vi hade kontakt på. Då började jag må dåligt på riktigt. Jag snackade med flera av hennes kompisar och flera av dem sa till mig att hon aldrig gillat mig från början, och att hon använde mig för att glömma sitt ex. Det känns verkligen inte som att hon är någon som skulle göra något sånt, men egentligen så tyder allt på att dem har rätt... Iallafall så började jag må väldigt dåligt efter att jag fick veta det. Jag brukar få ätstörningar när någon gjort slut med än. Men just nu så lägger det sig inte. På 4 dagar har jag ätit en macka och en cola. Jag har försökt äta mer, men jag bara spyr upp allt direkt. Efter det så tog jag upp kontakten med henne igen och hon la tillbaka mig. Jag berättade om allt och då börjar hon straffa sig själv för detta. Hon har börjar skära sig själv för att jag tog det så dåligt som jag gjorde, hon säger att jag får henne att tro att det är hennes fel. En av våra gemensamma kompisar skrev till mig nyligen och sa att hon ville träffas och prata om vad som hänt. Hon och jag har varit på g flera gånger, men det har alltid slutat med att hon har "tappat känslor" så det har aldrig blivit något där heller. Men iallafall så går jag ut för första gången på dagar och kommer över till henne. Då märker jag att hon verkligen inte är intresserad av att prata. Hon trodde att det skulle bli något mellan oss och försökte kyssa mig bara någon dag efter att min tjej gjort slut. Hon utnyttjar att jag mår så dåligt just nu och jag blir förbannad och åker hem. När jag kom hem så var jag så arg och mådde så dåligt att jag skar mig själv för första gången. Har heller inte kunnat sova sen 4 dagar tillbaks, har max fått 2 timmars sömn varje natt. Men inte mer.
Problemet är att det slutar alltid såhär, ingen tar mig seriöst. Det jag menar är att av bara dessa två tjejer så har en av dem kanske inte brytt sig alls om mig när vi varit i ett förhållande, och den andra tjejen som jag gillat innan har fått chans efter chans efter chans av mig, men hon har fått mig må dåligt varje gång hon dissar mig. Det slutar likadant med alla jag varit med. Efter max 2 månader så kommer det ett "Jag vet inte hur jag känner längre" eller "jag gillar någon annan" och allt är slut. I vilket fall så är det aldrig jag som dumpar någon, jag förstår inte ens hur man kan sluta att älska någon. Det jag mår dåligt över nu är att jag lyckas få alla jag är med att tappa känslor, när ingen någonsin har lyckats få mig att tappa känslor för någon. Jag vet inte ens ifall det är möjligt att tappa känslor. I vilket fall så måste det krävas rätt mycket. Men jag känner verkligen att jag ger allt i mina förhållanden, men ändå så slutar det likadant varje gång. Det är ju uppenbarligen något jag gör fel. Alla andra börjar skada sig själva, jag vill inte att hon ska må dåligt bara över mig.
Vet verkligen inte vad jag ska göra, men det känns som att alla vänder sig emot mig i förhållanden.
"Adam"

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du skriver att du inte vet om detta är rätt forum att vända sig till i denna fråga. Det vet inte jag heller. Jag tycker inte det direkt är ett psykiatriskt problem du tar upp även om det lätt skulle kunna bli det. Om du slutade äta under längre tid eller fortsätter att självskada dig skulle det kunna bli allvarliga problem. (Försök att dricka ordentligt även om du har svårt få i dig mat!)
Men det verkar som du inte är där nu men du befinner dig i en slags kris som jag tror många känner igen sig i. Att bli övergiven, dumpad, kan verkligen vara hemskt och det brukar ta längre tid än 4 dagar att må någorlunda skapligt igen!
Hur det känns beror antagligen på hur mycket man investerat i den andre. Hur viktig den personen är och var. Du verkar investera mycket. Du har starka känslor och då känns det ordentligt att bli övergiven. Jag tror att ett ”förhållande ”kan betyda lite olika saker för olika människor. I din ålder kanske man inte alltid vet hur ett förhållande ska vara. Man kanske inte vet hur det känns att vara förälskad eller kär på allvar. Jag tror i din ålder börjar man pröva sig fram och det kan vara en smärtsam resa innan man själv vet mer bestämt vad det är man önskar och vill i förhållanden. Många håller på och söker detta hela livet. En del vet tidigt, känner sig mer säkra och du kanske tillhör dem?
Du gör inget fel bara för det inte går som du önskar. Det är inte du som får någon att ”tappa” sina känslor. Kanske är det bara så att de du träffat behövt lite mer tid än du för att förstå vad de känner eller kanske har de inte tagit det på samma allvar som du?
Det är bra frågor du tar upp och det finns många synpunkter och svar. Jag hoppas du kan fortsätta att prata med andra om detta –både unga och äldre personer. Alla har erfarenheter på detta område – blandat både smärtsamma och lyckliga.