Hotfull styvpappa
hej är 22 och bor hemma med min mamma och styvpappa och min 11 årig syster. jag har haft det svårt i skolan sen gymnasiet då jag fick en diagnos att jag har utveckling störning och jag har haft depression sen jag gick i 9:an  men fick aldrig hjälp förrän förra året. jag har försökt ta mitt liv på grund av situationen hemma ..dem senaste året har jag o min styvpappa haft jätte dålig relation då han inte  vill tro att jag på att jag har den diagnosen även om han var med när jag fick den. han kränker mig kallar mig dum , utvecklingstörd och massa andra fulla ord varje gång han dricker. jag försöker hålla mig borta men han hotar att kasta ut mig och igår blev han arg och igen kallade mig alla fulla ord och jag ville gå ifrån men han knuffade mig  och han sa att från och med nu ska jag inte vara bekväm så länge jag bor i hans hus . han skriker och kommer för nära och pekar i ammas ansiktet o mitt. jag rädd för mig själv, min mamma och min lilla systers   mamma sa att hon pratade med honom dagen efter allt det där hände och hon sa att han sa han kommer inte ihåg. men jag vet att han visste vad han gjorde för att det har hänt tidigare att han gjorde allt detta utan att ha druckit och när jag sagt att dem ord han säger sårar mig och han har då sagt " ja det är därför jag sa allt. jag gjorde det med flit " min mamma gillar inte bråka för att  hon blir rädd så hon blir tyst . vad kan jag göra . hjälp. jag är rädd att om det fortsätter att jag inte kommer orka längre.
..

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du beskriver att ni har en svår situation hemma med en styvpappa som dricker och uppträder hotfullt och aggressivt och behandlar dig på ett kränkande sätt. Du berättar att du också haft det svårt under lång tid med depression och att du på grund av hur du har det hemma försökt ta ditt liv.
Så som du beskriver skall man inte behöva ha det hemma. Vuxna får inte bära sig åt hur som helst mot barn och unga i familjen. Du skriver att du först förra året fick någon hjälp för hur du mår. Jag tycker att du skall berätta för den personen som du får hjälp av hur du har det så att de inte släpper taget om dig. Jag tycker också att du kan titta på hemsidan Koll på soc. Där kan du se att man kan kontakta socialtjänsten för att få råd om hur man kan gå vidare och hur man kan få hjälp av socialtjänsten.
Det låter som att det vore viktigt att du och din syster får hjälp med hur ni har det hemma och då är det i första hand till socialtjänsten man vänder sig. Om du och ni får en lugnare situation hemma så kanske du bättre kan fokusera på dig själv så att du får hjälp med din nedstämdhet och kanske då kan må lite bättre.
Lycka till!