Hur börjar man ett samtal?
Hej, jag har problem med mat, själv känsla och självmordstankar. Jag vet inte vem jag ska prata med. Jag vet inte hur heller. Hur ska man börja ett sånt samtal liksom?
namn321

BUP svarar:
Hej!
Det är faktiskt inte så komplicerat som du kanske tror att börja ett samtal. Man gör precis så som du gör i ditt mejl och säger alltså: jag har problem med det och det och det. Därifrån får man sedan en del frågor som till exempel viket av dessa problem är svårast för dig; när började det; hur går dina tankar om det du upplever, hur känner du och liknande frågor. Beroende på dina svar rullar sedan samtalet vidare. Det är alltså inte alls speciellt svårt. Det viktigaste är du under alla omständigheter ärligt svarar på frågorna och inte försöker låtsas att det inte så är farligt eller hemlighåller något som är viktigt. Man ska inte skämmas för sina problem. Behandlaren är där för att hjälpa vad det än handlar om och man kan bara få hjälp med det som man berättar om.
Du måste naturligtvis få hjälp med de problem du nämner. Du kan börja eventuellt hos skolkuratorn. Eller så kan du vända dig till ungdomsmottagningen.
På nätet kan du få råd och vidare vägledning på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se. Om du på dessa chattsidor börjar formulera dina problem kan det underlätta en personlig kontakt som ska vara ett nästa steg till att få den hjälp du behöver.