Kan vara jätteglad eller må jättedåligt
Jag vet inte om jag har en diagnos eller något. Jag kan vara jätteglad och vela dansa även om jag har ont någonstans, vara jättetaggad på allt och prata jättefort. Eller så mår jag JÄTTEDÅLIGT typ att jag inte vill leva eller inte vill äta och mår dåligt när jag äter.
Jagvetinget

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss för att få råd när du inte mår bra. Jag gissar att du också verkar också fundera på om det är något som inte är som det ska med hur du mår, när du har funderat på om du kan ha någon diagnos.
När man är 11år som du är så är första steget att försöka prata med någon vuxen när man märker att man mår dåligt eller får oro för sin hälsa på något vis.
Jag undrar därför om du skulle kunna prata med någon av dina föräldrar om det du har tänkt om hur du kan känna dig, och berätta att du kan må så dåligt att knappt kan äta och nästan inte vill leva
Ibland kan man redan efter att ha pratat med föräldrarna få förklaringar och tröst som hjälper så man känner sig lugnare och bättre till mods.
Det andra är att man lättare brukar ta sig igenom olika svårigheter när man hemma i sin vardag kan få känna tröst, stöd och förståelse tills man mår bättre igen.
Jag vet ju inte något om hur du har det hemma. Kanske skriver du till oss för att det kändes svårt att ta upp det här med din mamma eller pappa.
Jag vet att många barn och unga också kan oroa sig för att prata med sina föräldrar när man inte mår bra, även om man tycker att man har det bra hemma.
Därför vill jag ge dig ett till alternativ - om det känns för svårt för dig att prata med dina föräldrar om hur du mår så kan du istället gå till din skolkurator eller skolsköterska och börja prata där. De kan då hjälpa dig vidare.
Jag tycker inte att du ska behöva må dåligt och känna dig ensam i det, så jag vill verkligen uppmuntra dig att våga ta hjälp, antingen via mamma och pappa eller genom skolan.
Man kan också ringa till en kurator på BRIS, barnens rätt i samhället om man mår dåligt och inte känner att man har någon att vända sig till. På BRIS kan man också vara helt anonym om man önskar.
Ta hand om dig!