Tänker att jag ska leva terminen ut
Hej,
Jag vågar inte berätta för mamma om mitt mående.
Okej, för att ni ska förstå ska kan jag börja med att jag har länge mått dåligt och inte klarat av med livet. Jag har såklart pratat med mamma om vad hon tyckte om självmord eftersom jag försökte engång. Hon vet inte om det. Jag fick höra att hon inte hade accepterat om man inte försökte med livet. Jag ville absolut aldrig söka hjälp eftersom jag trodde Inte att jag skulle försöka igen. Det var för att jag hade en enda som höll mig vid liv, men insåg att jag aldrig skulle bli duktig oavsett mitt hårda jobb så utvecklas jag inte och stannar kvar i en nybörjargrupp. Så jag bröt ihop. Efter fyra år i denna sporten ska jag sluta, nu ser jag ingen mening med livet. Igen.
Jag drömmer om att bli hjärtkirurg, men jag kommer inte klara av det eftersom jag inte har bra betyg. Jag har godkänt i alla ämnen men jag kommer inte in i den gymnasiet jag vill. Min kompis skryter om att hon har B i alla ämnen och säger att Jon har dåliga betyg. Det gör ont i mig eftersom jag har inte B i något av mina betyg.
Jag ska fortsätta leva tills terminen ut och sen blir det äntligen slut. Jag slutade på mitt andra sport som inte betydde för mig. Jag vill inte stt nian föräldrar ska ha betalar i onödan. Jag berättade för en kille om vad jag kände för honom. Jag var med mina vänner otroligt mycket ända tills tanken slog, jag måste försöka med livet för att mamma ska acceptera varför jag valde denna utväg. Jag vågade inte berätta för mamma, istället berättade jag för min kompis och hon sa att jag kunde söka hjälp med en annan kompis. Så jag berättade för henne också. Hon blev förvånad och sa att jag var sjukt bra på att döljas. Jag kontaktade sjukhuset och de svarade att en förälder måste kontakta eller att jag måste ha med en förälder. Skolpsykolog är ingen bra ide att kontakta för att de är inte proffesionellt psykolog.
Vad ska jag göra? Kan ni säga vad jag ska göra?Jag har två månader på mig
V

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det är så bra och modigt gjort av dig att du kontaktade sjukhuset på egen hand. Det betyder att du är inne på tanken att söka hjälp vilket är helt rätt tänkt av dig och det absolut rätta att göra.
Många unga har precis som du hamnat i en känslomässig spiral att det till slut känns som man sitter fast i en omöjlig och hopplös situation - och börjar tänka på självmord.
Allvarliga självmordstankar och självmordsplaner som du faktiskt kämpar med just nu är alltid en mycket stark signal på att man ska söka hjälp.
Just nu verkar det som du inte känner det möjligt att vända dig till din mamma, därför kommer jag berätta om hur du själv kan göra för att ta hjälp.
Du kan gå till ungdomsmottagningen för en egen professionell samtalskontakt. Du kan vända dig till dem på egen hand eller be en kompis följa med dig dit, om det känns lättare.
Du kan ringa till MindSjälvmordslinjen för att prata via telefon, chatt eller mejl för råd och stöd. Dit kan du ringa anonymt.
1177vårdguiden så finns en samlad information om var man som ung kan vända sig för att få hjälp när man mår dåligt och går runt med självmordstankar.
Du känner dig säkert väldigt nedstämd just nu och att det då är svårt att tro att något kan bli bättre igen. Så jag vill påminna dig om att du är inte ensam om att känna så här och gå igenom en så här tung och svår period i livet.
Det finns många som vill hjälpa till när man mår så här som du gör, så jag vill verkligen att du tar hjälp. För du ska inte dö!
Du behöver stöd och hjälp nu! Och tills dess att du har kunnat komma igenom allt det här svåra som du känner nu.
Så ge inte upp!!