Vill förbättra min relation med min mamma
Jag är så dum mot min mamma. Mins föreldrar skilde sig förra året och de har bråkat mycket och dragigt in mig och mina brorsor.det är jobbigt.
Den senaste tiden har jag varigt riktigt dum mot min mamma tror det kan vara humörsvängningar att jag har adhd men min mamma blir jätte leden och börjar alltid gråta efter när vi bråkar så bara kommer det ut massa kommentarer såsom ” jag hatar dig” ”det är så mycket bättre hiss pappa” “ jag vill flytta till pappa” och mycket mer och när jag blir så arg så kommer jag inte äns ihåg vad jag sagt efter. Jag blir super ledsen efter och mår så dåligt över det här.
Jag och mamma har alltid varigt bästa vänner men nu är vår relation helt förstörd vi pratar knappt längre.
Hon är den ända personen jag kan prata med och som jag litar på.
Jag skulle behöva hjälp med att fixa vår relation.
Alma

BUP svarar:
Hej!
Först vill jag skriva till dig att jag tycker det är modigt av dig att erkänna att du ibland kallar din mamma för mindre smickrande saker. Du skyller inte ifrån dig utan ser din del i konflikterna. Det är det inte många som vågar göra det du gör. Erkänna. Det är hur bra som helst.
Det är bra att du vill ändra på ditt sätt att vara och att du ångrar dig efteråt och blir ledsen över ditt beteende. Dina humörsvängningar och ADHDgör det säkert ännu svårare för dig att stoppa dig. Att orden bara kommer fast du vet att de sårar.
Jag kom på en idé. Hur skulle det vara om du berättade för din mamma att du skrivit till oss på BUP.  Visar mitt svar till dig och ännu viktigare ditt brev till oss. För det innehåller flera bra saker tycker jag. Först att du vill fixa din och mammas relation. Toppen bra. Sedan att du mår dåligt efter ni bråkat och att hon är den enda personen du litar på. Att hon är jätteviktig för dig. Jag tror att hon blir glad av att höra detta från dig.
Jag tror eller rättare sagt övertygad om att er relation kan bli bra igen. Din mamma är säkert även påverkad av konflikterna hon haft med din pappa och nu med dig. Jag hoppas att din mamma vill och orkar ta emot hjälp så ni tillsammans kan förbättra er relation. I kommunen du bor i finns det säkert en familjerådgivning ni skulle kunna vända er till. Det finns en sida som heter Koll på soc som jag vill rekommendera.
Visa ditt fina brev för din mamma och lycka till!