Föräldrarna får inte veta om våldtäkten
Hej!
jag hoppas verkligen att ni svarar på min fråga.
jag blev vildtagen för ett år och 5 månader jag har prtat med en skolkurator hon gjorde en anmälan till soc och sedan pratade jag med den som gjorde utredning och förklarade gur viktigt det är för mig att inte berätta det till mina föräldrar jon har inte berättat det och efter det träffade jag alldrig henne någon mer gång sedan så fotsatte jag prata med skolkuratorn och hon har stöttat mig mycket men sen so blev hon uppsagd jag började må dåligt igen jag pratade med en fältarr men det kändes inte bra. Jag pratade med en annan skolkurator, skolsköterska och även en kurator på UMO men inget av de funkade och jag mår skiiiiit dåligt forfarandeför det har påverkat mitt liv såååå mycket och just nu mår jag så jäkla jobbigt jag vill bara dö eller prata med någon som kan förstå mig och som jag kan lita på som de skolkuratorn som jag hade föru. Jag behöver HJÄLP med jag kan INTE berätta det till mina föräkdrar. Jag vet att de knske kommer stötta mig men jag vill, kan, vågar INTE berätta det. Få jag komma till BUP utan att de vet något om det?
Jag är 17 år fyller 18 - 23/7

BUP svarar:
Hej!
Du har gjort många försök att få hjälp med den hemska upplevelsen att du har varit utsatt för våldtäkt. Allt du har gjort hittills var helt rätt men det av någon anledning eller av flera anledningar fungerade inte. Du mår fortfarande dåligt och det är jättebra att du fortsätter att kämpa för att få hjälp.
Du undrar om du kan komma till BUP utan att dina föräldrar blir inkopplade. Utifrån din ålder kan jag säga att du helt klart har en möjlighet att ringa till BUP och säga att du har blivit våldtagen, mår dåligt men du vill komma på samtal utan dina föräldrars vetskap. Det har du rätt till att göra. Du kan läsa mer detaljer om sekretessregler för BUP i de artiklar jag bifogar nedan. Det viktigaste principen är att man långgående  respekterar ungdomarnas integritet speciellt i övre tonåren.
Sedan är det en helt annan fråga varför du inte vill att dina föräldrar ska få veta något trots att du kan anta att de kanske skulle förstå och stötta dig. Möjligen skulle det kunna vara en alldeles avgörande hjälp för dig att se och uppleva hur mycket dina föräldrar står vid din sida. Möjligen alltså. Men det är antagligen ett sådant tema som du kan diskutera med din behandlare när du kommer till BUP.
Ring till den mottagning du geografiskt tillhör. Adresserna och telefonnummer hittar du på vår hemsida.