Förlorar folk hela tiden
Hej, är en tjej på 19 år. Min mamma gick bort 2016 och det var så otroligt jobbigt. Ville bara ta mitt liv. Mellan åren 2016-2018 så har jag totalt förlorat 5 personer och jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. 3 kompisar och mamma Och min sambos mormor. Min pappa har cancer och är sjukt. Mina syskon mår inte bra och vi bor inte nära varandra. Jag förlorar kontakten med min familj mer och mer. Jag har haft självskadebeteende innan nu har jag det inte på samma sätt utan nu äter jag mindre bara. Men varje natt så ligger jag och gråter och har ångest samt panik och vill bara skära mig för sista gången vill bara dö. Jag gör inget för vill inte såra min omgivning och vill inte att de ska var ledsna. Men vet inte vad jag ska göra. Jag orkar inte mycket mer! Är ständigt rädd att min sambo ska gå bort eller någon annan runt mig. Jag förlorar folk hela tiden. Jag hinner inte sörja innan nästa dör. De e fruktansvärt. 😭
Becca

BUP svarar:
Hej Becca!
Du har drabbats verkligen mycket hårt av alla dödsfall i familjen och vänkretsen. I sådana fall brukar man tänka, vad orättvist! Det ska bara inte hända! Men det händer. Det hände dig och det händer tyvärr med andra också. Sorg är svår i sig, mångdubbel, flerdubbel sorg är mångdubbel svår. Man kan behöva hjälp, stöd, tröst för att bearbeta och kunna gå vidare. Utan en sådan hjälp riskerar man att sorgen orsakar ännu mer komplicerade problem. Precis så som du också beskriver ditt tillstånd, att man få mer ångest, att man tappar aptit eller att man får tillbaka tidigare svårigheter som man en gång haft men med framgång kommit över.
Att du har en sambo vid din sida som själv har en egen sorg. I bästa fall kan det betyda att ni kan tala med varandra om svåra känslor ni delar. Men det finns naturligtvis också en risk att var och en låser sig i sin egen sorg och kan inte inte stötta den andra. I vart fall är det helt avgörande att kunna prata med varandra och med någon annan som förstår och hjälper till att hitta redskap att kunna gå vidare.
Du har fyllt 18 år vilket betyder att du har passerat åldersgränsen för BUP. Men jag föreslår att du vänder dig i första hand till ungdomsmottagningen. Eller du ringer till vårdcentralen och frågar om du har startat mottagning för psykiska problem som många vårdcentraler redan gjort. Du kan också ta kontakt med vuxenpsykiatrin. På alla dess ställen ska du beskriva kort att du har drabbats av en serie dödsfall och du känner att du inte på egen hand orkar hantera din ångest och skräcken för att drabbas av ytterligare förluster. Alla förstår att en serie dödsfall bland sina nära och kära är traumatisk för vem som helst. Välj något av dessa alternativ och sök hjälp snarast!