Problemet är att jag inte tror jag behöver hjälp
Hej, jag började 7an iår. Det var en helt ny skola med nya kompisar, fast jag fick välja 3 stycken från min gammal klass. Jag valde två kompisar (1 och 2). 1 är min bästavän, hon har självskadebeteende och har haft i kanske ett år, hennes mamma har fått veta och tagit hne till bup men hon har fortsatt efter det och allt går bara runt i en cirkel och samma sak händer gång på gång. 2 är också bästavän med 1 men hon hatar mig, verkligen hatar mig. Så när vi skulle välja kompisar till 7an var vi alla fortfarande vänner så jag valde 1 och 2 men direkt efter det visade det säg att 2 inte valt mig och senare sa hon att hon inte var min vän utan bara var med mig för att vara med 1. Så min storasyster ringde in till skolan och försökte få bort 2 från min önskelista, men vi alla hamnade i samma klass ändå. Sen jag började 7an har allt bara gått neråt. 2 hackar hela tiden på mig, hon gör allt för att trycka ner mig, kallar mig dumma saker, ska alltid gå/sitta i mitten så att jag kommer så långt ifrån 1 som möjligt oså ska hon alltid sitt bredvid henne på bussen. 1 gillar inte att prata om allvarliga saker så hon skämtar bort allt, så när jag t.ex skriver en lång text om allt o hur jag känner så kan hon svara med typ en ledsen smile. Jag vill verkligen inte gå till skolan nå mer, det är liksom inge kul att vara där när 2 ska hålla på med mig hela tiden. Jag började även skära mig för kanske ett halv år sedan, det har inte varit något mycket. Det stora problemet är att jag inte tror att jag behöver hjälp, jag tänker att ”det klart att jag inte är deprimerad elr har självskadebeteende”. Jag vill nog inte inse det men eftersom jag inte gör det så grovt som vissa andra känns det som att det inte är nån big deal. I 5an gick jag till skolkuratorn för att jag hade kompisproblem (har alltid haft problem med vänner) men det kändes som att hon tyckte att mina problem var meningslösa att jag typ drog ut på hennes tid. Så jag vågar liksom inte söka hjälp. Jag vill verkligen inte berätta för mig mamma, det känns som att jag kommer göra henne besviken och jag vill verkligen inte det, verkligen inte. Jag brukar vara öppen och alltid berätta allt för min mamma men inte i den här situationen. Jag vill att min mamma o pappa ska vara stolta över mig. Vet inte vart jag ska vända mig.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Ja det kan verkligen ta mycket på ens självkänsla när man får problem i kontakten med vänner, och den här tjejkompisen som du berättar om verkar vara mycket svår att hantera.
Trots att det inte alls är en eget fel så är det så lätt hänt att man börjar lasta sig själv på olika vis. Många med dig skulle säkert dela en upplevelse av att man känner sig dålig och osäker när man ständigt känner sig kritiserad och bortvald.
Ingen människa kan nog stå ut med det här i längden utan att börja reagera på något vis! Jag tänker att du verkligen behöver få stöd i den här problematiska kompissituationen. Det hela verkar ha utvecklats till en situation som du inte kan förväntas kunna lösa på egen hand.
Jag förstår din oro för hur dina föräldrar skulle ta det om de fick veta om att du mår dåligt och skär dig men jag tror verkligen inte att de kommer känna sig besvikna på dig. Du skriver att ni brukar kunna prata öppet om allt med varandra men kring det här så har du inte kunnat öppna dig.
Om du vill så skulle du kunna skriva till dina föräldrar istället för att prata öga mot öga, och inleda med att säga precis som du känner, att du inte har vågat prata med dem för du inte ville göra dem besvikna och att du vill att de ska vara stolta över dig.
Jag gissar att dina föräldrar då skulle förstå hur svårt det här har varit för dig. Om de får veta om det här så skulle jag tro att de kommer vilja göra allt för dig för att du ska kunna må bra igen.
Om du ändå känner att det känns alldeles för svårt att våga ta upp med dem så vill jag ge dig rådet att vända dig till din skolsköterska (om du inte har förtroende för skolkuratorn).
Det är inte rätt att du ska behöva ha det så här svårt och nu behöver du få stöd att må bättre igen. Det spelar ingen roll hur någon annan mår för du har dina egna behov av hjälp, och det går inte jämföra ett lidande med ett annat.
Stå på dig och våga ta hjälp!