Kan inte somna
Hej bup, jag är en 14 årig tjej som inte kan sova om nätterna. Jag är jätte trött och vet att jag måste sova men de går inte. Det är pga ångest och för mycket tankar i huvudet om tex skolan och betyg och också om min depression som jag tror jag har.
I månader har jag haft problem med att sova. Vissa nätter sover jag inget alls och andra bara några timmar. De är så jobbigt.... jag har provat många saker tex skriva dagbok innan ja går och lägger mig för att bli av med tankarna, och ta bort mobilen och datorn timmar innan ja ska sova men inget hjälper. Ångesten bara tar över allt. Livet suger. Jag vet inte vad jag ska göra, hjälp snälla
Trött

BUP svarar:
Hej!
Att inte kunna komma till ro på natten måste vara jättejobbigt för dig. Det måste vara stressande att hela tiden tänka hur många timmar kommer det ta innan jag äntligen somnar. Eller att titta på klockan och veta att om några timmar så börjar skolan. Jobbigt och riktigt tråkigt att ligga och titta i taket. Försöka hitta en skön sovställning. Jag undrar förstås om dina föräldrar känner till dina sömnproblem. En annan fundering jag har är hur du orkar med skolan? Du måste vara helt otroligt trött vissa dagar om du inte sovit någonting alls.
Bra att du är uppfinningsrik och prövar olika strategier som att skriva av dig så dina tankar hamnar i dagboken och att stänga av mobilen och datorn flera timmar innan läggdags. Om du trots många försök och kreativa lösningar ändå inte blir kvitt dina sömnproblem tänker jag att du behöver hjälp. En bra person du skulle kunna ta kontakt med är din skolsköterska eller tillsammans med dina föräldrar höra av sig till din vårdcentral som du tillhör. Ett första steg om du inte gjort det är naturligtvis att berätta om dina sömnproblem, din oro och nedstämdhet för dina föräldrar eller någon annan vuxen du har förtroende för. Om du oroar dig för dina betyg och tänker mycket på skolan skulle din mentor behöva veta detta så ni tillsammans arbetar för att minska din stress av att ligga efter eller vad det nu handlar om.
Lycka till och tack för ditt brev!