Gråter och har ångest varje kväll
Hej. Jag mår verkligen inte bra har ångest gråter varje kväll och känner mig helt tom och har svårt att andas. Jag har sagt till min mamma att jag vill prata med nån hon sa att hon skulle fixa det men det har gått över en månad typ. Vet inte vad jag ska göra. Jag är också arg hela tiden och skäller på mamma och är otrevlig mot henne. Har mamma och pappa vecka men vill inte vara hos pappa för hans tjej är skit elak hon har gjort mycket saker mot mig. Jag har också skärt mig en gång för jag tycker jag förtjänar det. Jag vill ha hjälp så jag kan vara glad men jag vet int hur jag ska göra det. Min pappa har sagt att han förstår mig men det gör han inte.
Emelie

BUP svarar:
Hej!
Jag tror att du behöver påminna din mamma en gång till att du vill ha hjälp och att du är motiverad att träffa någon att samtala med men att du behöver hjälp att fixa den kontakten. När ni har diskuterat detta tillsammans du och din mamma, vem hade ni tänkt ta kontakt med? Om ni på tänkte BUP bifogar jag lite information om hur ett första besök går till. Om det tar tid för din mamma finns det ju möjligheten att du tar en egen kontakt i väntan på, för att gråta sig till sömns varje natt så ska du inte behöva ha det eller hur? Vill berätta om en verksamhet som heter tjejzonen den riktar sig till tjejer i din ålder. Jag tror att den skulle passa dig riktigt bra. Ungdomsmottagningen är ett annat bra alternativ.
Att vara arg hela tiden måste vara jobbigt och ta mycket energi av dig. Du har om du upplever att din pappas sambo är elak mot dig skäl att vara arg men bakom ilskan finns där säkert en ledsenhet som visar sig som tårar på din kudde.
Ett råd till dig inför ett första samtal om det är själv eller tillsammans med din mamma vet jag ju inte. Men det är viktigt att du försöker vara så öppen som möjligt. Berätta vad du är ledsen över, hur pappas sambo har varit mot dig. Och om dina tomhetskänslor och ångestfyllda tankar då du är på väg att lägga dig. Det du också behöver är tålamod. Det behövs tid och säkert flera samtal för att märka en försiktig förbättring av ditt mående. Att du är motiverad är en viktig faktor för framgång.
Lycka till i framtiden och var rädd om dig!