Undrar om jag har någon mental sjukdom
samma anonyma person som undrade om den var mobbad eller överdrev. jag upplever också att det är svårt att förstå vad de menar ibland när de pratar. jag har ganska svårt att kommunicera ibland för att jag har ingen aning vad man kan säga eller så är jag rädd att säga fel. jag märker att jag är bra på saker jag gillar men undviker saker jag inte gillar så fort jag kan, speciellt för att jag är dålig på sådant också. jag hatar när jag måste ändra på mina vanor. ibland förstår jag inte när man ska sluta eller vad andra egentligen känner så ibland kan jag säga något udda eller prata om något som någon annan inte borde veta. ofta reagerar jag på impuls också och har mycket energi. jag kan nästan aldrig göra klart något 100% och tenderar att göra saker sista sekund eller aldrig riktigt göra klart något. jag misstänker att jag kan ha någon mental sjukdom av detta och många i min familj har symptom liknande detta. hur kan jag ta reda på om jag bara har fel eller om det faktiskt är så att jag har en mental sjukdom. min mamma säger att vi inte behöver ta reda på om jag har det för att det har inte påverkat min utbildning särskilt mycket men jag känner så för att jag lär mig långsamt, tar min tid att lära mig och oavsett ljudet som orsakas så är det bara ett buller för mig.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du verkar ha funderat en hel del kring hur du tycker att du fungerar i olika situationer. Många ungdomar i din ålder börjar tänka extra mycket på hur man beter sig och kan uppfattas av andra. Dina funderingar kan hänga samman med det men jag uppfattar att de här funderingarna du har går lite djupare och därför vill jag ge dig råd hur du kan gå vidare för att få hjälp med dina fråga.
Du beskriver dels hur du tycker det blir för dig i sociala situationer och i kontakten med andra, men också kring hur du lär dig saker i skolan, samt allmänt fungerande i vardagen med vanor.
Det är klokt av dig att du redan har pratat med din mamma om dina funderingar. Hon gav dig ett lugnande svar men du verkar ha kvar dina tankar om du eventuellt kan ha någon form av svårigheter.
När orostankarna finns kvar så brukar det vara bra att ta mer hjälp för att få bättre klarhet och för att kunna förstå mer om sig själv och det man tycker kan blir svårt.
Du skulle kunna ta upp frågan igen med din mamma och säga att du fortfarande är bekymrad och önskar att ni går vidare och pratar med skolan tillsammans. Det är nämligen första steget ni ska ta, att kontakta din Skolhälsa - alltså skolsköterskan eller skolkuratorn.
Om du av någon anledning finner svårt att ta upp det här igen på egen hand med din mamma så kan du själv vända dig direkt till din Skolhälsa och berätta om det här tankarna du har om vilka svårigheter som kan uppstå för dig på olika sätt.
Skolhälsan brukar då kunna hjälpa till hur man går vidare för att du kan få hjälp att bättre förstå de här olika problemen du funderar över. Det kan handla om att de följer upp med samtal eller att de föreslår någon vidare kartläggning eller bedömning.
Jag hoppas att det här kommer hjälpa dig att kunna få ett svar på din fråga.
Lycka till!