Funderar på om jag är mobbad eller inte
mina vänner har börjat glida ifrån mig och de tycker inte om mig, tror jag. det känns som om de undviker mig men umgås med mig bara för att de måste så att jag inte säger till någon lärare om detta. de går hem från skolan utan mig och säger knappt till om något händer. jag kan skicka ett meddelande först och de lämnar mig bara på läst eller ger mig ett kort svar som inte hjälper. idag frågade jag de om de kunde flytta bord så att alla kunde få plats men ignorerade mig istället. ingen frågar mig om de ska vänta på mig eller bara stanna. en vän kommenterade att jag ska umgås med de andra och inte isolera mig, men det får mig bara att tro att det är mitt fel. ibland när de pratar om något jag inte förstår så frågar jag vad det egentligen är (ibland kan det vara saker som är common sense som jag bara har glömt bort) men de svarar genom elaka kommentarer som om hur dum jag är och ger ett svar som får mig att må dåligt över mina kunskaper om detta område (det är oftast om märken inom klädindustrin) Jag känner att detta är mobbning men jag kanske överdriver. Detta är varför jag inte vågar fråga de om detta för att de kommer antagligen påstå att de inte har gjort något fel. Jag vågar inte prata med kuratorn heller (vet inte var hon är ens) för att det känns som om jag, igen, överdriver. Detta leder till att jag skriver om min dag på mitt privata konto vilket har oroat min mamma mycket, nästan så att hon vill skicka mig till BUP men det känns inte nödvändigt men vad jag tycker måste inte alltid vara rätt. Oavsett hur bra min morgon är så lyckas skolan ändå förstöra allt, men efter skolan så är allt bra. min skola är redan dålig som den är så jag känner att jag inte vill gå dit längre men gör det ändå för att få bra betyg. idag missade jag nästan bussen för att jag inte ville gå upp. hur ska jag göra här? är detta verkligen mobbning? hur ska jag ta upp det med de? tack i förhand :)
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du ställer frågan om det du är med om är mobbing eller inte. På din beskrivning skulle jag kalla detta för mobbing. Om man inte får vara med, man känner sig utfryst och ignorerad så är det mobbing. Om man får elaka kommentarer om sin begåvning, att man är dum så går det inte att kalla det för någonting annat. Jag vill inte heller att du ska känna att du överdriver. Klart att du inte gör det. Mobbing är helt oacceptabelt. Skolan måste agera och ta frågan på största allvar. Om det har gått så långt att du inte vill vara i skolan. Kanske känner dig otrygg, i alla fall inte sedd och bekräftad, är det allvarligt. Att inte bli inbjuden och få vara med kan kännas lika jobbigt som att någon skulle ge sig på någon fysiskt. Om dina kontaktförsök besvaras med elaka kommentarer är det inte sjysst. Det är taskigt och det måste få ett stopp.
Skolpersonalen behöver veta vad som pågår på din arbetsplats. Det är rektorn i din skola som är ytterst ansvarig. Du skriver att du inte vågar ta kontakt med kuratorn. Tycker att det, om du tar och samlar mod, skulle vara en bra idé. Kolla med din mentor vilka tider skolkuratorn arbetar på din skola. Var han eller hennes samtalsrum finns. Ibland kan hen ha en brevlåda vid sitt kontor där det går att lämna ett meddelande om att man skulle vilja prata. Att man lämnar namn och vilken klass man går i så tar hen kontakt med dig.
Vet dina föräldrar hur du har det i skolan. Ditt motstånd att gå ditt vilket jag förstår att du har. Det skulle jag också ha om jag behandlades dåligt av mina kollegor. När man är mobbad brukar man känna sig ensam. Om det är så för dig tror jag att du skulle behöva stöd och tröst av din mamma och pappa. Bekräftelse att det du känner är rätt.
Att byta kompisgäng kan ju vara svårt men dom som behandlar dig illa är ju inte värda din vänskap. Du förtjänar bättre sjyssta kamrater eller hur? Jag vet inte vilka intressen du har. En idé jag fick, skulle det vara möjligt för dig att börja i någon teatergrupp, fotbollslag eller så, för att du ska få möjlighet att träffa nya vänner som behandlar dig på ett bra sätt så du får tillbaka glädjen till livet?
Lycka till och boka tid hos kuratorn!