Sjukintyg för depression
Hej!
Jag har varit deprimerad i 6, snart 7 år nu, och har precis börjat ta antidepressiva. Jag går andra året på gymnasiet, men har svårt att ta mig dit. Varje dag jag vaknar för att åka till skolan så får jag tankar att det inte är värt, att det inte spelar någon roll att jag går för jag kommer ändå inte ha en framtid. Nu när jag börjat med antidepressiva så har jag även märkt av biverkningar såsom extrem huvudvärk och fler självmordstankar, och tankar på värdelöshet. Detta gör att jag större delen av tiden sjukanmäler mig. Har inte berättat för någon vuxen i skolan att det är så läget är, men nu vill skolan att jag ska ha ett sjukintyg så att jag kan behålla csn (gör alla uppgifter så ligger inte efter i något). Kan man få sjukintyg från bup, isf hur gör jag då? Eller ska jag prata med någon på skolan så de vet hur läget är?
Kajsa

BUP svarar:
Hej Kajsa!
Du undrar om du kan få sjukintyg från BUP på grund av din depression och du skriver att du får antidepressiv medicin. Svar på din fråga beror på vem skriver ut din medicin. Får du den på BUP eller på vårdcentralen eller någon annanstans. Det är nämligen så att den läkare som bedömde ditt tillstånd och ordinerade din medicin måste också ta ställning till om du är i behov av sjukskrivning, om det skulle hjälpa eller om det ytterligare andra behandlingsmetoder som ska sättas in istället. Det korta svaret är alltså att du måste ställa frågan om sjukskrivning till den läkare som du går hos. Och där ska du också ta upp biverkningarna och diskutera om du ska fortsätta med samma medicin eller om man ska prova någon annan stort antidepressivt läkemedel.
Men jag kan inte låta bli att tillägga, även om du inte frågar om det, att dina rader visar verkligen att du är deprimerad. Känslan av värdelöshet, känslan av att inte ha någon framtid och självmordstankar är typiska symtom på depression. Medicinering kan vara en nödvändig del av behandlingen men den måste kombineras med samtalsbehandling. Har du samtalskontakt inom vården någonstans? Om inte ska du kräva remiss av den läkare som du får medicinering av. Du är över BUP:s åldersgräns och det betyder att du inte kan påbörja samtalsterapi där (alltså om du inte ha en pågående och inte avslutade kontakt på BUP). Men vårdcentren kan ofta erbjuda samtalsbehandling och du kan också få remiss till vuxenpsykiatri där det brukar finnas mottagning för unga vuxna. Jag tycker att samtalsbehandling är lika viktigt som en eventuell sjukskrivning.
I fall du inte har pågående samtalskontakt kan det ta tid till du kommer dit. Under tiden kan också få stöd på vissa nätsidor. Till exempel, om dina självmordstankar och värdelöshetskänslor kommer över dig kan du gå in på självmordslinjen.se eller ringa dit på nummer 90 10. Det kan du göra egentligen oavsett om du har eller inte har någon samtalsbehandling. Även på föreningentilia.se eller på tjejzonen.se kan du få stöd och råd när du är nere.
Hoppas du får all hjälp du behöver för att bli frisk och se dina möjligheter i livet. De finns, även om det är svårt för dig att se de just nu.
Följ mina råd!