Föräldrar som kränker och hotar
Mina föräldrar brukar oftast kränka mig skrika på mig eller hota med att slå mig. Dom kan exempelvis säga vad är du för varelse, livet var bättre innan dig eller du måste ha demoner i ditt huvud vet inte hur du är skapad. En gång blev jag hotad till döds och jag tänker förfarande på det varje dag detta tar på mig jätte mycket och vet inte vad jag ska göra någon mer. Vågar inte prata med skolkuratorn för vill inte att mina föräldrar ska skadas.
hjälp vad ska jag göra ?
s

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Det är starkt att du vågar vända dig till oss och att du ber om hjälp för att få veta vad du ska göra. Jag blir berörd när jag läser om hur jobbigt du har det med dina föräldrar.
Föräldrar har skyldighet att ge sina barn omvårdnad och trygghet så att de får möjlighet att växa upp till harmoniska vuxna. Föräldrar har inte rätt att säga såna hemska saker som du berättar om eller komma med dödshot.
Du vill inte att dina föräldrar ska skadas och det är högst normalt att känna så. Barn brukar vara väldigt måna om att skydda sina föräldrar. De vill inte gärna berätta för någon utomstående om hur de har det hemma; det kan handla om hot, kränkningar, våld, missbruk. Men det sker till ett väldigt högt pris och kan ge allvarliga men. Man kan få svårt att fungera bra som vuxen och svårt att själv bli en bra förälder.
Därför ser jag inget alternativ för dig. Du skadas av att leva med föräldrar som behandlar dig så illa! Du måste berätta för någon vuxen! Visst, du tar risken att dina föräldrar tycker att du skadar dem, men resultatet kan ju också bli att dina föräldrar kan få professionell hjälp att på sikt fungera bättre som föräldrar.
Så, vem kan du vända dig till? Finns det någon vuxen i din närhet som du litar på och kan vända dig till? Kan du tänka ett varv till kring att prata med skolkuratorn? Du vågade ju trots allt vända dig till oss! Skolkuratorn kan hjälpa till med en kontakt med socialtjänsten.
Det är socialtjänsten i varje kommun, som ska se till att barn och unga växer upp under trygga förhållanden. Alla personer som misstänker att barn far illa rekommenderas att anmäla det till Socialtjänsten. De som i sin yrkesroll möter barn är skyldiga att anmäla om de misstänker eller får veta att barn far illa. Det gäller t.ex. lärare, skolkurator och personal på BUP.
Jag har full förståelse för om det verkar stort och jobbigt att berätta.
Du kan börja med att kolla på nätet t.ex. Koll på soc.
Ett annat alternativ är att du vänder dig till BRIS. Man kan ringa, mejla  eller chatta anonymt.
Tjejzonen ger också stöd och hjälp på nätet.
Lycka till! Jag önskar verkligen att du får hjälp att leva ett bra liv! Ge inte upp och ta hand om dig!