Har jättesvårt att ringa till ställen
Jag är 18år och har mått dåligt i över två år. En period var det lite bättre, men nu är det värre än någonsin. Jag klarar inte av att prata med någon, men jag behöver verkligen det. Jag har försökt berätta för min mamma men jag fick inte ur mig tillräckligt för att hon skulle förstå. Jag har jätte svårt för att ringa till ställen. Jag vågar inte ta hjälp och jag vill inte att någon skulle veta att jag gjorde det heller. Jag vet inte vad jag ska göra, men jag orkar inte med det här och måste ha hjälp snart.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad besvärligt du har det. Det är många som tycker att det är obehagligt att söka hjälp. Man kan vara rädd för att inte bli förstådd eller för att inte veta vad man ska säga.
Jag ska försöka ge dig några tips om hur du ska göra.
Innan du  ringer till en mottagning är det bra om du har skrivit ner det som du tycker är viktigt att du ska få fram. Du behöver inte berätta allt i telefon - bara det allra viktigaste som t.ex: - "jag känner mig ledsen och orolig hela tiden och vet inte hur jag ska klara av det" (jag vet inte om det stämmer för dig, utan gissar bara).
Du behöver inte ha tänkt ut allt i förväg bara det viktigaste, den som du pratar med kommer att ställa frågor om det är mer som hen behöver veta.
Ibland har ungdomsmottagningarna öppet hus - då kan du gå dit direkt och slippa ringa. Jag kan lova dig att ingen kommer att tycka att du är konstig för att du mår dåligt eller att det är fel av dig att må som du gör. Man väljer inte hur man mår.
En annan möjlighet är att du tar kontakt med tjejzonens chatt. Gemensamt för de som arbetar där, är att man vill stötta och hjälpa tjejer som har det jobbigt.
Kolla in deras hemsida så får du veta mer om hur det fungerar.
Du ska absolut inte skämmas för att du behöver hjälp.
Ta nästa steg nu när du har skrivit till oss och sök hjälp!