Allvarlig ätstörning?
Hej, jag är osäker på om jag har en "allvarlig" ätstörning vissa kallar det bulimi men jag vill inte självdiagnosera mig. Jag spyr oftast varje dag men inte alltid. Jag har haft det i några månader men ätstörningar i olika slag har jag haft i snart 2 år. Detta har också lett till att jag har skärt mig några gånger, inga djupa sår och inte på armarna utan benen för att ingen ska märka. Så min fråga är, skulle ni säga att jag har en allvarligare ätstörning eller bara nojar jag över ingenting. Och tycker ni att jag ska söka hjälp isånnafall var och hur?
Anonym

BUP svarar:
Hej anonym, 16 år!
Tack för ditt brev!
Till att börja med vill jag säga att du verkligen inte ojar dig för ingenting! Det är alltid allvarligt att ha en ätstörning! Du har haft ätstörningar av olika slag i snart 2 år och du har sen några månader spytt, oftast varje dag. Du har också skurit dig några gånger. Visst, det är bra att det finns dagar när du inte spytt och att du inte har skurit dig så djupt, men allt det här säger något viktigt om ditt förhållande till din egen kropp. -Nämligen att du är missnöjd med den och känner behov att kontrollera den. Jag tycker det är bedrövligt att så mycket handlar om fixering kring hur kroppen ser ut. Du kan använda din kropp till så mycket annat än att skada den som du gör när du svälter och rispar den. Du kan hoppa, dansa, vara ute i naturen, skratta med kompisar, måla, sy, tänka snälla tankar... Jag tror att du själv kan komma på fler saker som du mår bra av att göra!
Jag tycker det är bra att du inte självdiagnostiserar dig och jag diagnostiserar dig inte heller. Däremot skickar jag med information om ätstörningar och självskadebeteende. Jag skickar också med frågor som andra skrivit om liknande problem.
Slutligen tycker jag absolut att du ska söka hjälp, för det är svårt att ta sig ur såna här svårigheter på egen hand. Enklast är att du vänder dig till skolsköterskan. På nätet kan du få hjälp av Shedo, som ger stöd till personer med ätstörningar och självskadebeteende. Där finns en diskussionsplats och de har också en jourmail och en jourtelefon. Där finns också färdighetslistor som kan vara till bra hjälp.
Lycka till! Jag hoppas du får hjälp att må bättre. Försök att vara snäll mot dig själv!