Kluven att ta hjälp mot mina ätstörningar
Jag är en  tjej som misstänker att jag har ätstörningar och med senaste tiden har jag insett att det här har hållit på väldigt länge, ända sedan jag var tolv.
Jag äter mindre, till och med mina föräldrar och mina kompisar har börjat fråga varför jag äter så lite, jag skippar skollunchen, frukosten och kvällsfikat och äter alltid så lite som möjligt. Själv tycker jag inte om min kropp och vill gå ner i vikt.
Anledningen till att jag skriver detta är för att jag behöver hjälp med vad jag ska göra och jag vågar inte prata med någon om det här. För jag vill inte hela tiden må dåligt över min kropp eller känna att jag inte kan äta vad som helst, men samtidigt vill jag gå ner i vikt.
tjej

BUP svarar:
Hej,
Jag tycker du är insiktsfull som haft mod att se det här mönstret kring maten och din tankar rörande din vikt och kropp.
Du har insikt om dina svårigheter men att du är kluven inför att ta hjälp. En del av dig önskar hjälp och förändring, och den andra delen av dig är rädd för vad hjälp skulle kunna innebära.
Jag vill säga till dig att det är mycket vanligt att känna så här som du gör.
Jag funderar på om det kanske skulle gå lättare än du befarar, att ta upp det här med dina föräldrar. Som du nämner så hade de redan märkt att du undviker att äta som vanligt och de är kanske redan i tankarna på vad det eventuell kan handla om.
OM du bestämmer dig för att prata med dem så skulle du också på ett annat sätt  kunna må lite bättre - kunna känna att du inte är ensam i din kamp mot viktångest och negativa tankar...
Du behöver inte heller vara rädd för att ta hjälp av professionella. Behandling vid ätstörningar bygger på att man får hjälp att bygga upp en sund balans kring maten och hantera de känslomässiga svårigheterna.
I behandlingen brukar man få arbeta i små steg i taget så du är delaktig i din behandling och upplever att du har kontroll över de utmaningar eller steg man får öva sig på att ta.
Jag lägger till information om ätstörningar och behandlingar så du kan läsa mer här nedan.
Om du känner att du behöver få mer betänketid och inte känner dig beredd att ta upp det här med någon öga mot öga, så vill jag tipsa dig om möjligheten att via chatt och mejl få råd och stöd på Ätstörningszonen.
Ta hand om dig!