Min mamma och jag bråkar väldigt mycket
Hej. Jag och min mamma bråkar väldigt mycket. Jag tycker att hon är en väldigt otrygg människa och beter sig inte alltid som en mamma i mina ögon. Hon känns inte som en trygg punkt. Hon slänger ofta ur sig tomma hot bär vi bråkar och det ör exempelvis att hon vill att jag ska flytta hemifrån och det gör mig väldigt ledsen då jag bara är 18 år och går liksom fortfarande i skolan. Vi överröstar varandra hela tiden och det känns som att när hon bråkar så har hon någon slags teknik som är väldigt dramatisk och kaxig och det gör mig så irriterad. Mamma mär dock inte så bra psykiskt då hon är utmattad och sönderstressad men det har varit såhär för länge nu, alltså i några år. Hur ska jag hantera detta? Jag vill försöka bete mig lite mognare.

BUP svarar:
Hej!
Ditt mejl visar tydligt att du är en mogen tjej som har både gott omdöme och är empatisk med din mamma, trots konflikter i relationen. Det är imponerande att du kan se hennes eget lidande, helt oavsett att hon inte kan vara den trygga punkt i livet som du med all rätt förväntar dig.
Tyvärr finns det många föräldrar som inte kan ge den trygghet, förståelse, värme och närhet som barnet - även om detta barn är en tonåring - behöver.
Du skriver också att du är besviken och ledsen och denna besvikelse och ledsenhet omvandlas till ilska när det blir någon form av konflikt, kanske kring ganska små saker. Ja, så brukar det vara. Vad kan du göra, undrar du.
Du säger att problemet med bråket mellan er har pågått i några år. Om jag vänder på steken betyder det möjligen att det inte alltid varit så, det vill säga att din mamma har förändrats.
Du ser att hon är utmattad och sönderstressad och det kan vara en förklaring till att hon är lättirriterad och inte styr över sina känslor. Hon blir dramatisk och säger saker som hon kanske inte menar på riktigt, men som gör dig ännu mer ledsen, frustrerad och arg.
Det blir lätt en ond cirkel när ni triggar varandra. Det leder till slutsatsen att ni både behöver hjälp - antagligen både var för sig men också tillsammans.
Om mamma har förändrats under de senaste åren finns det säkert en del orsaker till det. Hon kan möjligen få hjälp på företagshälsovården (om hon har tillgång till det) eller kan själv söka hjälp på vårdcentralen eller hos vuxenpsykiatrin.
Frågan är om hon har någon insikt om sitt eget behov av hjälp och motivation till det. Finns det någon vuxen i din närhet som skulle kunna ta ett sådant samtal med henne? Har du en pappa som kan tala med din mamma?
Eller en mormor eller moster eller annan släkting? I så fall kan du tala med dem om problemen och ta stöd hos dem.
Du försöker vara mognare, säger du, och det är i och för sig lovvärt. Men barn är aldrig ansvariga för sina föräldrars handlingar och beteende. Vuxna har vuxenansvar. Du kan naturligtvis försöka tala med mamma i lugn och ro. Föreslå att gå ut och fika för att kunna tänka tillsammans hur ni kan gå vidare.
Du kan säga till henne att du ser hur dåligt hon mår (du har kanske till och med gissningar varför) och fråga om hon kan tänka sig att söka hjälp.
Du kan återkalla fina minnen av den tid när ni hade det bra och fundera hur ni kan ha det bra igen.
Men om det inte funkar, om det inte går att resonera med henne, behöver du mer hjälp för din egen del för att i möjligaste mån kunna avstyra eller förebygga svåra konflikter. Inte minst för att kunna hantera de om de ändå uppkommer.
Jag tycker att du behöver samtalsstöd även för den känslomässiga delen av problemet, det vill säga tala om din besvikelse, din ledsenhet och med tillförsikt kunna se framåt mot vuxenlivet.
Mitt förslag är att du i första hand vänder dig till ungdomsmottagningen där man väl känner till den här typen av relationsproblem i familjer.
På nätet går det att chatta och få råd och stöd till exempel på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se.
Dessutom finns det möjlighet att få samtal och lära sig tillvägagångssätt för konfliktlösningar i familjen på socialtjänstens familjerådgivning. Dit kan ni ringa förutsatt att mamma är med på det.
I annat fall har du de möjligheter jag nyss skrev, så att du inte ensam försöker lösa konfliktsituationen hemma.