Vad gör jag om jag inte har diagnos?
Hej bup
jag är en tjej på 14 vårar som har det lite jobbigt just nu och har haft ett tag. Jag ska ha ett möte med skolan och mina föräldrar för att typ kolla om jag kanske har adhd eller nått. Jag är glad för jag och min familj har velat göra detta i 3 år och så händer det nu. Men samtidigt e jag skit nervös för jag är rädd att de inte är nån diagnos :/
jag har inte lärt mig gångertabellen eller klockan än, jag kan inte höger o vänster.När jag blir arg så blir jag inte normal arg utan jag blir så arg att jag sparkas slåss kastar saker och hotar mina föräldrar eller folk i min omgivning t.ex säger att jag önskar hen var död osv. Det är jobbigt för jag vill inte göra illa någon de är bara att när jag blir arg så vet jag inte hur jag ska hantera det. Kan inte sitta still eller nått men iallafall frågan är att vad gör jag om jag inte har diagnos? Jag känner mej så himla konstig som att ingen fattar mej.
Aimee

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det är bra att du och dina föräldrar har talat med skolan om dina problem att lära dig vissa saker och kring att du blir arg och utagerande.
När en utredning görs så kan det ibland leda till att man får veta att man har någon diagnos. Diagnosen kan då vara ett stöd för att man själv, föräldrar och skolan lättare förstår de svårigheter som man har, samt att man kan behöva olika anpassningar som hjälp för dessa svårigheter i skolan eller hemma.
Att förstå sig själv bättre och att omgivningen (skolan och föräldrar) har rätt förväntningar på en, kan  hjälpa till att minska känslor av press och stress. När pressen på en minskar, så kan det ibland medföra att man blir mindre arg och att humörsvängningar minskar.
Ibland gör man utredningar utifrån frågan om man kan ha ADHD, som du nämner att du kommer göra. I en del fall kan utredningen tala om att det handlar om ADHD, eller så kan utredningen visa att det handlar om en annan diagnos - eller ge helt andra förklaringar.
Jag tycker inte att du ska behöva känna oro för att du inte kan få hjälp. Om utredningen visar att de problem du har inte stämmer överens med en viss diagnos, så har du rätt att få ta del av de andra förklaringar som utredningen kommit fram till. Du kan då få råd och rekommendationer om vad som kan hjälpa dig vidare.
Om du vill, så kan det vara bra att du pratar lite med dina föräldrar inför utredningen, så kan de hjälpa dig att ställa de frågor du har kring dig själv eller vad utredningen visar.
Lycka till!