Växlar mellan ilska, sorg och avsaknad av känslor
Hej BUP! Jag är en tjej på sjutton år som har kämpat med en ärftlig depression sen jag var sju, när den triggades igång pga mobbning. Jag dippar väldigt i mitt humör och på dessa senare åren har det blivit värre, förut hade jag mer kontroll över mitt beteende och hade fasta gränser men för varje bråk med föräldrarna tänjs dem mer och mer.
När jag väl blir sårad får jag en blandning mellan ilska, sorg och hopplöshet vilket i sin tur leder till impulsattacker. Jag kan exempelvis ta sönder saker, bli aggressiv, hota och på senaste tiden har jag kommit närmre och närmre att skära mig själv, (förut när jag var liten bet jag mig själv, hetsåt)och på ett eller annat sätt ta livet (försökte i sjuan, ingen vet) samt jag lever antagligen med en ätstörning. Jag kan gå dagar utan att äta bara för jag inte orkar laga mat.
Jag är rädd att jag ska tappa befattningen över mitt humör och antigen skada någon i min familj eller mig själv, för det är så att jag ALLTID blir grovt självmordsbenägen när jag och familjen bråkar, de trycker på varje känslig punkt.
Det är den första problemet jag behöver hjälp med, det andra är att jag har avsaknad av känslor. Jag har slutat känna ånger, empati eller vara självkritisk över mitt beteende när det gäller människor och bara det här leder till konflikter mellan vänner, släkt och familj.
Förut för ett år sedan gick jag till en psykolog med mina föräldrar men det hjälpte inte.
Allt jag kan fundera på är att rymma hemifrån, är helt vilsen och känner mig fast i min kropp och med min familj.
Uma

BUP svarar:
Hej!
Du kämpar med problem som jag tror är svåra att hantera på egen hand som tonåring. Du har som yngre varit med om mobbing och länge känt dig nedstämd och deprimerad.
Du skriver också "ärftlig depression" och med det antar jag att någon mer i din familj har eller haft depressioner, vilket också kan påverka stämningen hemma.
Som jag förstår det, lider du av att du får starka känsloutbrott med djup nedstämdhet och ilska som riktas både mot dig själv och andra. Det här växlar sedan till ett sinnestillstånd då du upplever att du inte har ork att bry dig om dig själv eller dina närstående.
Om jag uppfattade dig rätt, så upplever du att det här känsloläget i sin tur leder till att nya konflikter uppkommer. Alltså verkar det som att du är inne i en negativ spiral med dig själv och din omgivning. En spiral som du - och kanske också dina föräldrar - behöver hjälp att bryta.
Det var bra och ett klokt beslut av dig och dina föräldrar när ni försökte ta hjälp för ett år sedan hos en psykolog. När man sökt hjälp och man inte tyckte att det gjorde någon skillnad, så kan ens tilltro till hjälp och behandling sjunka.
Då kan det vara lätt att tänka att ingen hjälp kan fungera men så är det sällan i verkligheten.
Det finns flera sätt att söka professionell hjälp. Du skulle kunna vända dig direkt till en ungdomsmottagning för en samtalskontakt.
En annan väg att söka hjälp är via den så kallade första linjens barn- och ungdomspsykiatri (psykolog via vårdcentralen) eller ringa och få råd om ni behöver få kontakt inom BUP.
Du kan läsa mer om vart man vänder sig på vårdguiden1177.
Var rädd om dig!