Mitt liv är en ända stor röra
Hej mitt liv är en ända stor röra...
i förr går så kasta jag mig framför en bil för jag orkar verkligen inte leva mer, mina kompisar hänger med pedofiler, dricker och förstör sig själva. Jag har inte ätit på 3 veckor, rör mig knappt och har verkligen ingen aptit för nått. Jag har sovit i skogen flera nätter för att jag inte känner mig trygg i mitt egna rum. Jag försöker äta varje dag men det går inte, de kommer upp av sig själv även om ja bara äter en gurka. Jag känner mig som en riktig snorunge som ena dagen är känslokall och andra känslosam. Mina dagar går upp och ner och blir aldrig bättre. Vad fan håller jag på med.....
livet är tufft

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du skriver till oss. Det ska nu vara ett först steg till att du söker hjälp. Jag menar att du söker hjälp OMGÅENDE! Jag brukar inte skriva så bestämt på denna sida, men i ditt fall finns det verkligen skäl till att göra något nu, utan dröjsmål.
Så som du beskriver ditt liv är det inte bara tufft utan upprörande och farligt. Men det finns ett annat sorts liv, du ska leva ett annat sorts liv, ge inte upp. Det är inte lätt att nå dit, men möjligt. Lyssna på mig!
Jag vet inte hur det började att du hamnat bland vänner som dricker och umgås med pedofiler. Jag vet inte heller hur mycket du själv gör det.
Hur det kommer sig att du är så otrygg hemma att du väljer att sova i skogen.
Vad dina föräldrar ser eller inte ser, om de bryr sig eller om de sviker sin föräldraroll helt och hållet. Om du kanske har varit utsatt för övergrepp, fysiskt, sexuellt eller på nätet, men som du aldrig vågade tala om.
Inget av det här vet jag. Det jag däremot vet är att ungdomar som hamnar i en sådan livssituation som du, ofta kämpar med skam och klandrar sig själva. Ofta tar de allt som en självbestraffning och tror inte att det finns någon utväg.
Detta tror de ofta för de av olika anledningar tappat förtroende för vuxna.
Kan du lita på mina ord när jag säger att det finns hjälp. Men du måste våga söka denna hjälp själv.
Du är rimligen i rätt så dåligt skick efter en lång svält ifall du inte har kunnat äta sedan flera veckor och antagligen inte heller sovit ut ordentligt (i skogen).
Finns det ingen hemma som ser det? Eller försöker du bortförklara allt med olika svepskäl?
Ifall du kan ge en chans för någon av dina föräldrar att förstå dig om du berättade sanningen - vad den nu än är - är det bäst att göra det och tillsammans söka hjälp på BUP.
Men om du tycker att det är omöjligt har du ändå olika vägar att välja emellan. Tala med skolkuratorn och rådgör vilken typ av hjälp du behöver - omgående.
Om man till exempel ska koppla in socialtjänsten för att din situation hemma är så otrygg att du hellre sover i skogen. I så fall kan du behöva ett annat hem direkt.
Men det är inte säkert att det är det som du i första hand behöver. Det är möjligt att du måste få möjlighet att tala ut om vad du har varit med om och få stödsamtal, kanske terapi, kanske en kontaktperson för att kunna gå vidare med ditt liv.
Inte minst att du ska kunna äta normalt och få energi till att ta tag i problemen.
Med dessa frågor kan du också vända dig till ungdomsmottagningen. Om du bestämmer dig att göra det - förhala det inte en enda dag, ring dit direkt efter att du läst mitt svar.
Det räcker om du säger till dem så kortfattat som du sammanfattar ditt liv i mejlet till oss.
Ifall du behöver mer uppmuntran och vägledning kan du chatta på nätet på bris.se. Dit kan du också ringa på telefonnummer 116 111.
Om dina självmordstankar kommer över dig kan du också gå in på självmordslinjen eller ringa dit på nummer 90 101.
Man kan också gå till BUP:s akutmottagning om man får impulser att ta livet av sig.
Du ser att det finns olika vägar. Jag vill tillägga att den avslutande meningen i ditt mejl visar för mig att du har goda chanser att reda ut den röra som uppstod i ditt liv. Det visar din förmåga till självreflektion och även din uppriktiga vilja att komma till en förändring. Dessa är de bästa och viktigaste förutsättningarna att nå dit.
Jag tror inte att du är en "snorunge" även om ditt känsloläge varierar och svänger hit och dit. Du är en ungdom som lider och är vilsen, men ingen kommer att fördöma dig vad som än hänt hittills i ditt liv.
Försök att tro på det och följ mina råd.