Har aldrig känt mig som en pojke
Hej! Jag är en förvirrad 15 åring.
Jag har nyss börjat gymnasiet och under nästan hela mitt liv har jag känt mig som någon annan, jag har aldrig riktigt kunnat tittat mig själv i spegeln och se mig själv, jag har aldrig tyckt att jag är fin, jag har aldrig känt mig som en pojke..
Jag tror jag är en trans person men jag är inte säker, allt började när jag var 9-10 år tror jag. Jag spelade alltid ett spel som går ut på att man chattar, i det ville jag alltid vara en flicka men min bror tyckte att det var lite konstigt, så har de fortsatt i spel ända tills nu, jag har alltid velat spela som en flicka, oavsett vad jag föddes som. Under en tid nu har jag även blivit fascinerad av tjej kläder, jag har knappt köpt killkläder för jag tycker inte dom är fina, jag gillar tjej kläder mer. Jag har blivit mer och mer fascinerad i smink men jag har aldrig använt det, mest tittat på yt.
Det värsta jag tror just nu är att jag känner mig inombords som en flicka med jag beter mig och ser ut som en kille, andra tror jag är en kille och ser knappt något feminint med mig, det ända som jag själv har märkt är hur jag kan sitta och äta, att det oftast ser annorlunda ut än mina killkompisar.
Jag har läst om hormoner, transformationer och tagit hjälp av BRIS, det som jag dock är mest rädd över är att jag inte får diagnosen transexuell, jag vill inte vara den som står i vägen för vem jag vill vara.
Jag har ännu inte gått ut till någon annan än BRIS för att jag inte är säker ännu, behöver hjälp på hur jag kan bli säker på att jag är en flicka som föds i en pojkes kropp?
15åringförvirrad:(

BUP svarar:
Hej!
Mitt svar till dig kommer bli relativt kort. Inte för att ämnet eller det du tar upp skulle vara oviktigt TVÄRTOM utan att det finns en hemsida som jag varmt vill rekommendera, där jag tror att just din frågor får ett bättre svar än det jag skulle kunna formulera i mitt brev till dig.
Jag börjar med att lägga till en länk till sidan.Transformering är en hemsida du kanske redan känner till. Där finns mycket bra information. Berättelser från andra som kanske kommit längre i sin process. Det startas samtalsgrupper som kanske skulle kunna vara något för dig (om det finns någon i närheten där du bor). Om du funderar på hur en könsutredning går till, finns bra information om detta.
Att du börjat med att kontakta Bris var ett bra steg. Nu kanske du är redo för nästa steg.
Din fråga? "Jag tror att jag är en transperson, men jag är inte säker" är en bra inledande fråga som du säkert delar med många andra. Att sitta ner tillsammans med någon och diskutera detta, är något jag vill slå ett slag för.
Om det är via Ungdomsmottagningen eller samtalsgrupper, får du fundera på vilket alternativ som du gillar bäst. Eller om en remiss skickas för en könsutredning.
Dom är vana att samtala runt dessa ämnen.
Att du redan när du var 9-10 år gillade att spela rollen som flicka måste väl det betyda att du funderade eller i alla fall kände en lockelse att vara tjej redan då.
Det var då eller tidigare som resan startade. Om vi tänker att du är ute på en resa så behöver du bra och förstående resesällskap. Jag hoppas att dina föräldrar är villiga att stötta dig och att de gillar dig som du är och accepterar dina framtida val.
Att du behöver stöd och bra bollplank ser jag som betydelsefullt.
Din rädsla över att inte få diagnosen transsexuell är även det en viktig fråga att lyfta med den och dom du träffar.
Lycka till!