Känns som att min mage kommer explodera
Hej, var hos BUP för inte sä länge sedan för att prata om mig och min vikt. Fick reda på att jag hade anorexia och har nu fått ett ätschema som består av en stor frukost med 2 dl yoghurt och 1 dl müsli samt en macka med pålägg, sedan ett mellamål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmat. Tydligen var det viktigt att jag går upp i vikt och jag kan förstå det, men tror inte att det bästa sättet är att trycka i mig med enorma portioner från dag ett. Eftersom jag inte har ätit så mycket innan är min kropp inte van vid så stor mängd mat vid så många tillfällen på dagen, vilket gör det väldigt jobbigt. Känns som att min mage kommer explodera och får panik så fort jag ser hur mycket jag måste äta. Känns som att jag kommer bli tjock om jag äter så mycket 6 gånger per dag och det får mig att känna ännu mer panik. Mår alltså inte bra av detta. Jag vill ta det i min takt och börja med att kanske äta mer än vanligt men inte trippelt så mycket som jag gjorde innan. Har försökt att ta upp detta med mina föräldrar men dom är väldigt fast vid schemat och vill att jag pratar och frågar om det är okej med er på BUP först. Vet att inte ni kanske kan bestämma det hur som helst heller men låter inte detta rätt så vettigt? Vad tycker ni? Vad ska jag göra för att få min föräldrar att lyssna på mig och mina behov? Känns inte som att jag bor med samma familj längre, allt dom tänker på är hur mycket jag får i mig och detta schema.
Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vill du diskutera din behandling, så tror jag att du måste du göra det med den BUP-mottagning där du varit och som föreslagit ditt matschema.
Men rent allmänt så är min erfarenhet att ungdomar med diagnosen anorexia har svårt att själva äta mer/äta normalt eftersom de får så mycket ångest och tankar om hur feta och fula de blir. Jag tror det är bättre att du få hjälp med din ångest än att äta mindre. Att äta riktigt är själva förutsättningen för att bli frisk och också må bättre. Så jag tycker faktiskt inte det är någon bra ide att du tar det i din takt av det enkla skälet att det kommer bli väldigt mycket svårare för dig och det är inte så säkert du kommer att lyckas. Jag tror det är bättre att du följer experternas råd. De har mycket erfarenhet och vet vad som behövs för att du ska bli frisk från din sjukdom.
Men jag förstår att du har det väldigt jobbigt nu och jag skulle hoppas att du kan få mer stöd och hjälp att också prata om allt som oroar dig nu - inte bara om maten utan allt det andra du tar upp här -din oro och dina panikkänslor.
Lycka till!