Har tvångstankar och tvångsbeteende - ska jag söka hjälp?
Många säger till mig att jag borde söka någon form av psykologisk hjälp eller terapi, jag har vad dem kallar för tvångstankar och tvångsbeteende. Jag kan förstå dem till en viss del, för jag måste göra saker i en viss ordning och på ett visst sätt och ett visst antal gånger för att jag ska få ett lugn i kroppen. Om jag inte gör dessa saker så får jag ångest över det och ibland så får jag problem med andningen och börjar skaka okontrollerbart, får problem att prata och det är som om hela kroppen bara slutar fungera (detta händer även ibland ifall jag gör något jag inte är bekväm med), eller så får jag en obekväm känsla i hela bröstkorgen och tänker hela tiden på det jag inte gjorde. Det brukar leda till att jag går tillbaka till saken och gör det, och sen går vidare, och det börjar leda till att jag kommer sent till skolan osv. T.ex en grej som jag måste göra är att om jag ser någon som spottar på marken så måste jag göra en ritual med händerna 64 gånger, en annan är att jag måste känna på skåpet i skolan ett visst antal gånger tills det känns bra. Det är också så att jag är rädd för bakterier och smuts och då så håller jag det så långt borta från mig som jag kan genom att tvätta händerna väldigt väldigt ofta, mer än normalt ofta. Om jag inte tvättar händerna så är det som jag kan se och känna alla bakterier krypa in i huden, då måste jag gå och tvätta händerna igen. Och igen. Och igen. Och ännu en gång, tills det att jag känner mig ren.
så min fråga är väl ifall dem där som säger "sök hjälp" har rätt, att jag har något problem och borde göra något åt det?
hello

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter som att du har det jobbigt med allt som du måste göra för att utjämna eller för att det ska kännas bra. Av din beskrivning tycker jag att det låter som tvångsproblematik och då är det viktigt att du får hjälp.
Det finns annars en risk att tvånget utökas till flera områden. Så mitt enkla svar till dig är att du ska försöka att göra något åt det. För det finns bra hjälp att få.
Det verkar som att din omgivning har reagerat på ditt tvång, också dina föräldrar. Jag tycker att du ska prata med dem så att ni tillsammans söker hjälp på den BUP- mottagning du tillhör.
Läs gärna de artiklar som jag bifogar det här svaret också.
Lycka till !