Kan verkligen inte sluta gråta
Hej! Är en tjej på 15 år.  Har varit nedstämd hur länge som helst, måste gå ut från lektionerna för jag känner hur tårarna pressas ut. Kan verkligen inte sluta gråta. För 1 år sedan så hamnade jag exakt här, att må dåligt och bara gå runt och vara nedstämd. Men tog mig upp igen på egen hand, jag mådde så himla dåligt och skadade mig, och hade tankar om hur ja skulle ta självmord nästan varenda dag. Jag är super rädd att hamna där igen, och kanske gå fullt ut med mina självmordstankar denna gången. Mamma och pappa har bråkat mycket men vet inte riktigt om det är de som gör mig nedstämd. Har även bråkat med både kille och bästa kompis, så vet inte riktig vem ja ska vända mig till. Var riktigt sur på mina föräldrar häromkvällen, och skrev ut all min ilska på min kille (han tog inte åt sig, eftersom ja skrev om mina föräldrar) dessa smsen skickades tydligen även till min systers telefon, som jag då inte visste. Och hon visade mina föräldrar. Min pappa kom då idag till mig och skällde ut mig, jag sa då att de inte va meningen utan va bara på jätte dåligt humör och bara kräkte ut mig massor skit. Han lyssnade såklart inte på mig och gick bara ifrån mitt rum. Och nu har han inte pratat med mig på hur länge som helst. VILL BARA HA TILLBAKA DEN RELATIONEN SOM JAG HADE INNAN MED MINA FÖRÄLDRAR. Den relationen ja hade med mina föräldrar innan va jätte mysig, har aldrig varit en person som pratar om mina problem, så pratade inte om dom med dom heller, men att relationen va mysig va för att vi alltid gjorde saker tillsammans vilket vi ALDRIG gör längre. Mamma är även sjuk, vilket leder till många åkningar i ambulans och många operationer, det är även en faktor till att jag mår som jag gör, såklart påverkar hennes mående mig också. Vet helt ärligt inte vad jag ska göra, eller hur ja ska ta mig ur detta. Pappa har sett att jag mår dåligt, och frågat om jag vill till en psykolog, men jag har alltid sett glad ut och sagt att jag inte alls mår dåligt osv, antar att jag inte vill erkänna för mig själv att jag mår dåligt.
Anonym.
Engla

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver om flera saker som jag tror påverkar dig väldigt mycket. Din mamma är allvarligt sjuk, dina föräldrar bråkar och det är inte som förut då ni hade det bra och gjorde saker tillsammans. Du vill så väldigt mycket att det ska bli så igen och det är kanske inte så konstigt att du känner dig så ledsen?
Kanske är du mest ledsen och orolig för hur det ska gå för din mamma och hur dina föräldrar har det tillsammans. Nu har du inte berättat för dina föräldrar hur dåligt du mått och mår. Du skriver att du aldrig gjort det tidigare. Kanske har du känt stödet från din familj utan att behöva prata om hur du mår så mycket? Kanske har dina problem inte varit så stora? Men när nu din mamma är så sjuk då ska nog även du få möjlighet att berätta hur du mår och känner.
Din pappa har sett hur du mår och frågat om du vill träffa en psykolog. Kanske vore det bra men det ersätter inte riktigt en möjlighet att kunna prata hur du mår i din familj. Så jag tänker att om du skulle kunna börja prata med din pappa om hur du mår så tror jag det skulle vara väldigt bra för dig. Han verkar se att du mår dåligt även om du inte pratat om det. Om du känner att det är för svårt då kanske det blir lättare att börja prata med någon utanför din familj? Så jag tänker att nu när du skriver till oss då har du redan börjat tänka på att kanske är det dags att börja berätta hur du mår men du känner dig osäker och det är inte konstigt eftersom det är inget som du gjort tidigare.
Kanske er gemenskap inte riktigt kan upplevas som när du var yngre men jag tror du ändå kommer att känna dig mycket närmare dina föräldrar om du kan berätta hur du verkligen mår.
Lycka till!