Min mamma och jag bråkar varje dag
Jag och min mamma bråkar varje dag och jag börjar bli rikigt less på att hon alltid ska gå till ”attack” spelar ingen roll om vi är hemma, ute eller på middag. Min pappa har inte vårdnaden om mig längre och kan därför inte påverka min o mammas relation tyvärr. Vet inte hur jag ska göra med min mamma längre och våra bråk går alltid ut över min skola nu eller att jag tar ut det på mina kompisar negativt. Orkar verkligen inte det här längre, de tar så mycket energi och såhär har det varit nu i flera år, varje dag.
felicia

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du beskriver en jättebesvärlig situation.  Du verkar ha en bra relation med din pappa. Han kanske inte kan påverka din relation till din mamma direkt men han kanske ändå är någon du kan prata med och få hjälp med hur du kan göra?
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om vad som händer mellan er. Hur mycket går det att prata med din mamma om hur ni har det? Mår hon också dåligt som du gör? Har du försökt eller känns det bara omöjligt och hopplöst?
Det är bra att du försöker hitta lösningar på din hemsituation. Det finns flera möjligheter att lite mer ingående berätta hur ni har det och med det kanske också få mer råd och hjälp.
Du kan ringa anonymt och prata med Socialtjänsten där du bor. Du kan hitta telefonnummer och en del annan information på KollPåSoc. Du kan också ringa Bris och chatta eller prata med en kurator. Slutligen kan du ta kontakt med en Ungdomsmottagning och skaffa dig en samtalskontakt. Ibland kan man behöva flera samtal för att få hjälp i en besvärlig situation hemma.
Lycka till!