Passar inte in nånstans
Hej! Vet inte vad jag ska göra. Det händer emellanåt ganska ofta att jag bara får flipp nör jag blir arg och slår mig själv hårt i huvudet flera gånger. Bankade även huvudet mot mina knän och rev mig själv i pannan. Kan tillägga att jag titt som tätt ”skär” mig själv också. Har mycket problem psykiskt. Och nu när gymnasiet började så insåg jag att jag inte passar in, någonstans. Vill bara låsa in mig någonstans tills allt är över.
M

BUP svarar:
Hej!
Det är utmärkt att du skriver till oss och frågar vad du ska, vad du kan göra med de problem du brottas med. Du känner helt rätt att det är ingen lösning att "låsa in sig tills allt är över". Du gör rätt nu när du vill ta tag i problemen istället för någon sorts passiv väntan att stormarna drar över.
Det verkar som att det är en del saker som inte är riktigt uttalade i ditt kortfattade mejl. Det måste finnas många orsaker till att en sådan känsla att du "inte passar in någonstans" har vuxit fram inom dig. Och dessa, för mig okända orsaker hänger antagligen ihop med att du ofta blir så pass arg och ilsken att du skadar dig själv på olika sätt.
Först och främst tänker jag på att du bär på en hel massa frustrationer. Kanske missnöje med dig själv, kanske misslyckanden i skolan eller i relationer, kanske problematiska förhållandena hemma med föräldrarna, kanske en osäkerhet kring din självbild och identitet som i din ålder brukar vara vanligt bland ungdomar. Som sagt, många olika faktorer som du skulle behöva titta på och förstå för att kunna hitta vägar till förändring. Men det behöver du hjälp med, någon du kan bolla dina tankar med och som hjälper dig att bena ut problemen och till det ett inre kaos kommer till uttryck i ilska och i självskadebeteende.
Det finns olika vägar att välja emellan. En är att du vänder dig till skolkuratorn. Det är särskilt rekommenderat om din ilska orsakar problem i skolan.
En annan möjlighet som jag starkt rekommenderar är att du vänder dig till ungdomsmottagningen där behandlarna har mycket erfarenhet av frågor kring ilska och självskadebeteende hos ungdomar. Detta kan du göra helt på egen hand.
Men en fråga är också vad dina föräldrar ser eller vet om dina problem. Ibland finns hjälpen närmare än vad man tror, just hos föräldrarna, bara de vet om problemen.
Hur är det i ditt fall? Är det tänkbart för dig att ni tillsammans söker hjälp på BUP? Ifall du tycker att det är omöjligt, kan du följa de råd jag just ovan nämnde.
Ytterligare alternativ är att du själv ringer till vårdcentralen och frågar om de har öppnat mottagning för psykiska problem som vårdcentralerna ska göra (men alla inte har hunnit med) - i så fall kan du gå dit själv.
På nätet finns det också stöd för att du ska fortsätta att reda ut vad som ligger bakom din ilska och självskadebeteende.
Du kan kontakta bris.se och chatta med en kurator där.
En annan sida är Tilia som också stöttar unga som har olika sorters  psykiska svårigheter.
Som du ser finns det olika alternativ att välja emellan.
Att kämpa med en så svår ilska som du har, är lika svårt och leder till lika mycket lidande som till exempel ledsenhet och nedstämdhet. Jag tycker att det är jätteviktigt att du verkligen tar tag i ditt problem och tar hjälp av någon av mig föreslagna vägar för att hitta bra sätt att hantera ditt humor.