Mina föräldrar vet inte att jag skär mig
Hej jag är en tjej på 13 år som mår skit asså mår värkligen it bra.
Jag har nått dåligt ganska länge specielt över min kropp o sen har det inte vart helt bra i skolan med vänner o sen har jag svårt med konsentration o att ta in sånt som lärare säger.
Mina föreldrar vet inte att jag mår dåligt, dom tror att jag mår bra o att allt är bra liksom. Jag vne hur jag ska säga hur jag mår till dom. Jag är rädd för hur dom ska reagera för jag e inte så öppen me mina föreldrar o dom vet inte så mkt av de som händer i mitt liv.
i början av 2018 så nåde jag dåligt men jag kunde stå ut med det men nu i somras så blev de värre o jag har börjat skada mig själv på armen o benen. Jag börjar få svårt att dölja de specielt för att jag tränar trampolin ganska mkt o de e lite konstogt att jag kommer med långärmad tröja o tränar i det jag som alltid bara har tränat i linne.
det är typ 3 som vet hur jag värkligen mår men mina 2 närmaste vänner vet inte de för jag e rädd för att dom ska tycka annat om mig om dom får veta o en av dom går t bup typ en gång i veckan för hon mår redan dåligt o vill inte att hon ska må sämre.
Jag har börjat äta mindre o tränar nu mer o vne om de är bra.
jag har haft tankar att ta självmord men varje gång har jag tänkt att de ksk kan bli bra nån gång. Så kar skadat mig me rakblad istället.
vne vad som e felet men klarar inte av stora folksamlingar knappast ett släcktkalas där jag vet vilka alla är jag tkr dä är jobbigt i skolan då oxå eftersom de är så mkt männoskor.
Jag e inte så duktig på att skriva texter så den här texten ksk är lite konstig o så men hoppas man förstår vad jag menar. Jag behöver hjälp.
Jennifer

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hört av dig till oss och ber om hjälp. Jag tycker det är kloka tankar du har om att du skulle behöva få hjälp att må bättre. Det du kämpar med är alldeles för svårt att lösa på egen hand när man är 13år.
Du nämner att det känns svårt att vara öppen med hur du mår till dina föräldrar, att du inte vet hur de skulle kunna reagera på om de får veta mer om hur du mår.
Den allra vanligaste reaktionen hos föräldrar är ändå att de vill finnas till stöd för sina barn. Även om föräldrarna i stunden skulle bli känslosamma på något vis, så brukar de ändå i grunden uppskatta att de fått veta att deras barn inte mår bra och har det svårt.
Kanske kan det hjälpa dig att våga ta upp med dem hur du mår?
Om du kommer fram till att du kan våga berätta för dem, så kan det ibland kännas bra att ha skrivit ner något om det man vill säga till föräldrarna, om det känns svårt att få fram allt som är viktigt. En del ungdomar tycker det känns lättare att skicka ett sms innan man pratar mer.
Om du ändå tycker att det skulle kännas allt för svårt att berätta, så kan det kännas lättare att först få prata med någon annan vuxen som du litar på. Finns det någon sådan person som du kommer att tänka på?
En del tycker att det kan vara enklare att börja med att vända sig till skolkuratorn eller till skolsköterskan. De brukar kunna hjälpa till att prata med föräldrarna och förklara mer.
Elevhälsan brukar också kunna ge råd om vart man vänder sig för att få vidare hjälp med olika svårigheter - till exempel kontakt med BUP.
Om du känner att du inte riktigt vet hur du kan göra med det här, så skulle du kunna kontakta BRIS och få råd direkt via telefon eller chatt.
Var rädd om dig!