Funderar på att byta mottagning
Hej! Jag är en 16 årig tjej som i flera år har lidit av självmordstankar och självskadebeetende. Jag har flera gånger  tänkt och gjort aktiva förberedelser till att ta mitt liv men tyvärr har folk lyckats hindra mig. Jag gick hos Bup innan sedan skulle hon kontakta socialtjänsten och sedan återkoppla till mig. Detta gjorde aldrig hon på bup och jag har försökt nå henne flera gånger, nu ringde hon igår och sa att socialtjänsten får ta över. Bup och socialen hade pratat om samtalskontakt samt kontaktperson men jag har bara fått samtalskontakt. Nu mer jag nästan sämre än sämst och försöker tänka ut en pla att lyckas ta mitt liv. Men samtidigt är jag så rädd för hur mamma kommer få det eftersom att hon har hemtjänst. Sen har vi en hund som bara jag tar ansvar över och det är ja oxå orolig över hur det blir med han. Hur ska jag göra? Jag gick i BUP på Kalmar men har funderingar att byta. Många säger att det är lång kö dit men jag undrar hur ska jag göra? Orkar inte leva mer. Vill inte berätta för mina föräldrar att jag mår dåligt igen för pappa blir bara arg då.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Ditt mejl visar för mig att du är en djupt ansvarstagande och klok tjej som har svåra omständigheter hemma och som har kämpat och vill kämpa vidare men det tar mycket på energin och ork. Fullt förståeligt.
Det verkar så att du gjorde det rätta och tog kontakt med BUP. I viss mån säger du att du fått hjälp via socialtjänsten men det var inte heller lätt - du fick trycka på och ringa. Dessutom fick du inte heller det utlovade kontaktpersonen. Nu kan det vara så att det tar tid att få tag i en lämplig kontaktperson för dig. Det är däremot inte riktigt klart för mig var någonstans du har samtalskontakt, om det är på BUP eller på socialtjänsten. Men oavsett det är det helt avgörande att du får rätt behandling.
Vem talar du med om dina självmordstankar? Var får du behandling för ditt självskadebeteende? Det handlar om allvarliga psykiska problem som kräver professionell och metodisk behandling och som jag inte riktigt tror en kontaktperson kan ersätta.
En kontaktperson kan betyda jättemycket och ge dig stöd som du i din svåra livssituation absolut kan behöva. Men det är alltså som en komplettering till en behandlingskontakt på BUP eller på socialtjänsten (eller hos en annan vårdgivare) beroende hur vården är organiserad där du bor.
Du känner att du "inte orkar leva mer" så tungt är det. Det tror jag säkert att det kan kännas så. Men samtidigt vet du hur mycket du betyder för din mamma, som tydligen inte är fysisk helt frisk om rätt förstår dina rader.
Du kanske inte vill belasta henne med dina problem och pappa vill du inte heller tala med, för han brukar bli arg. Det är tufft för dig, onekligen. Men det betyder inte att du saknar chanser i livet för att så småningom få mer ordning på tillvaron och hitta glädje och livslust. Jag önskar jag kunde ge dig ett energitillskott så att du håller ut.
Nu tänker jag så här: Finns det någon vuxen i din omgivning som kan stötta dig? Har du kompisar eller någon kompis som förstår dig och som ger dig värme och närhet som vi alla behöver i svåra stunder?
Förtroliga samtal kan inte ändra på livsvillkoren men kan mildra lidandet och ensamhetskänslor och därigenom ge också energipåfyllning.
Sedan tycker jag att du i din nuvarande samtalskontakt öppet och ärligt ska berätta om dina självmordstankar så att man ser hur mycket hjälp och stöd du behöver.  Även ditt självskadebeteende måste tas upp. Det finns behandlingsmetoder för att kunna sluta med självskadebeteende, vilket man sällan kan gör bara på egen hand.
Du funderar på att byta BUP- mottagning. Det är inget fel med att du undersöker denna möjlighet. Om det är möjligt med ett sådant byte kan du överväga om det är värt att byta spår på det sättet. Det jag dock är säker på, är att du måste tala med den person som du nu har samtalskontakt med vad som bäst för dig och hur du kan får behandling där du bor.
Om du tycker att du inte får den vård och omhändertagande du behöver kan du vända dig till enhetschefen på BUP eller på socialtjänsten.
Jag inser att det kräver en hel del energi och ork av dig att följa mina råd. Så är det. Men jag har träffat många ungdomar i liknande situation och som kämpade vidare tills de kom i mål. Det kommer du också att kunna göra.
Under din fortsätta kamp kan du få stöd på nätet till ex på barnens rätt i samhället där du kan chatta med en kurator eller också ringa dit på telefonnummer 116 111.
Likväl kan du chatta om dina problem och svårigheter på tjejzonen.se.
Om dina självmordstankar är starka: kontakta självmordslinjen istället för att göra något förhastat.
Ja, livet är inte alltid rättvist och tyvärr finns det mycket lidande för många ungdomar.
Du har kämpat hårt och jag hoppas att du fortsätter tills även ditt liv får nya vändningar -som livet alltid gör.
Försök att behålla detta hopp, det kommer att bli värt det!