Mina föräldrar o min släkt vet inte ens att jag mår dåligt
Jag mår jätte dåligt o de har lätt till självskadebeteende beteende men de jobbigaste är att min föreldrar o min släckt vet inte ens att jag mår dåligt. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag skadar mig för jag vill inte leva men jag vill inte dö men allt är bara så jobbigt.
Jennifer

BUP svarar:
Hej!
Först av allt vill jag säga att du inte är ensam om att uppleva det svårt att berätta för sina föräldrar och sina närmaste när man inte mår bra.
Jag tycker du är klok som hört av dig till oss för att kunna få råd i den här frågan. Förhoppningsvis kan svaret från oss ge dig en ledtråd över hur du kan gå vidare. Jag hoppas det i alla fall!
Att det känns svårt att berätta hemma brukar bero på flera olika anledningar. Jag ska nämna några här.
Ibland är man som barn eller tonåring rädd för hur föräldrarna kan reagera. Man kan vara orolig för att föräldrarna kommer att reagera allt för känslosamt med till exempel oro eller ilska.
Man kan också känna oro för att föräldrarna kommer "bry sig för mycket" och börja lägga sig i allt vad man gör eller kanske fråga hela tiden hur man mår.
Ibland kan föräldrarna ha egna svårigheter så att de mår dåligt på olika vis och det kan kännas alltför svårt att ta upp något som man tror kan oroa dem ytterligare.
Det kan också vara så att man som barn redan har flera tråkiga erfarenheter av att försökt prata med sina föräldrar, men att man inte känner att det har medfört något positivt för en.
Jag vet inte om du kan känna igen dig i något av det här.
Men jag tänker att det ibland också bara känns läskigt att berätta, att det jobbiga man bär på kommer att komma fram då...
Om du själv känner att du har föräldrar som kommer kunna ställa upp på dig så vill jag uppmuntra dig att våga ta steget att prata med dem!
De flesta föräldrar klarar av att höra att ens barn har det svårt och många föräldrar blir också lugnade av att faktiskt få veta hur det ligger till och vill hjälpa.
Men, om du känner en stor osäkerhet över hur de kommer att reagera så tycker jag att du ska lyssna på din egen känsla. Då kan du istället fundera på om du tycker att det finns någon annan person i din släkt som du har förtroende för.
Du kan också vända dig till din Elevhälsa på skolan. Då kan du prata med din skolkurator eller skolsköterska, så kan de i sin tur hjälpa till att prata och förklara för föräldrarna.
Du kan också ringa anonymt till BRIS och få råd av en kurator hur du skulle kunna göra.
Jag hoppas att något av de här förslagen kan hjälpa dig vidare.
Ta hand om dig!