Vill stärka min självkänsla
Hej, jag vet inte car jag ska blrja men jaja ehm jag mår skit dåligt i skolan vet inte varför.. kan va att jag är skoltrött jag har ingen aning. Idag hade jag utvecklingssamtal och det känndes som läraren bara tog upp dåliga saker om mig):
O nu tycker hon att jag ska prata med en killkurator): jag vill ju prata med en kurator men jag vill att det ska vara en tjej inget illa menat men han kuratorn har jag pratat med förr och han hjälper mig inte med mina problem):
Har också väldigt dålig självkänsla så har ni några tips hur man stärker sin självkänsla??
Tack i förhand♡
// jag mår dåligt):
Jag mår dåligt....

BUP svarar:
Hej!
Det måste ha varit tungt och nedslående för dig om din lärare inte hade ett gott ord om dig på utvecklingssamtalet. Även om det kan finns en rad problem i din skolgång är det helt uteslutet att det inte finns goda och starka sidor hos dig (som hos alla andra ungdomar) som läraren bör lyfta fram för att uppmuntra och hålla en balans i bedömningarna. Det är naturligtvis möjligt att du mer kommer ihåg det negativa än det positiva under detta samtal. Men hur som helst, jag förstår att ett sådant utvecklingssamtal inte direkt stärkte din vacklande självkänsla.
Din läkare försökte alltså hjälpa dig genom att hänvisa dig till skolkurator, men du har inget förtroende för denna person. Du önskar dig en kvinnlig kurator.
Jag tror att problemet kanske inte så mycket är att den är en manlig kurator i skolan utan mer att du redan träffat honom och du tyckte inte att du fick hjälp av honom. Det låter faktiskt som att det handlar om en konkret person som du blev besviken på.
Du kan träffa en annan manlig behandlare/kurator någon annanstans som du kan känna dig mycket väl förstådd av.
Sedan är det möjligt ifall du ändå bestämmer dig ge en ny chans till kurator du träffat och att det fungerar bättre vid denna nya omgång. Det kan ha varit tillfälligheter som gjorde att det inte gick bra förra gången. Kanske är det värt att prova.
Du undrar hur du kan stärka din självkänsla. Det är en svår fråga att svara på då jag inte vet mer om dig och vad du har upplevt, hur dina relationer ser ut, hur du har det hemma med dina föräldrar, och så vidare.
Det brukar vara så att en föräldrar är med på utvecklingssamtalen. Vad säger dina föräldrar om de problem som kom upp under samtalet? Har ni talat om detta efteråt och hur de kan stötta dig och stärka ditt självförtroende?
Finns det något du saknar i relationen till dina föräldrar som ni kan tala om?
Det är alltid väldigt hjälpsamt om föräldrarna peppar och uppmuntrar.
Men om du nu inte vill gå tillbaka till den skolkurator som du en gång blev besviken på och ifall du inte tycker att dina föräldrar kan ge dig tillräckligt stöd, har du även andra möjligheter.
I första hand rekommenderar jag att du vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal kring din självkänsla och för att reda ut vad det är som får dig att må dåligt. På det sättet kan ni också hitta utvägar.
Dessutom kan du chatta om dina problem på tjejzonen.se eller på Tilia och få vidare konkreta råd och vägledning.