Fick inte min medicin
hejsan jag undrar bara en sak vad finns det för regelverk som säger att jag inte får medicin för min adhd för det ryktades om att jag röker cannabis men jag har aldrig lämnat ett endaste positivt urinprov hos bup men ändå stängdes jag av och fick inte min medicin 1 vecka före sommarlovet och ännu idg har jag inte fått medicinen har läkartid den 13/9 undrara bara kan dom bara göra så där?
katastrof

BUP svarar:
Hej!
Bra att du har en inbokad läkartid och på det sättet kan du ta upp din fråga på plats.
Det är uppenbart att motiveringen till att du har nekats din medicin antingen blev missuppfattad eller att något inte ligger inte rätt till. Om man använder någon typ av droger kan läkaren komma fram till att det inte går ihop med medicinen.
Du säger att du inte fick din adhd-medicin på grund av "rykten" fast du har aldrig lämnat positivt urinprov på BUP. Det kan dock finnas andra omständigheter här.
Till exempel att det finns positiva provsvar i din patientjournal från en annan vårdgivare. Eller dina vårdnadshavare lämnat information om din cannabisanvändning. Läkaren kan ha gjort en riskbedömning utifrån andra uppgifter.
Men allt detta är bara gissningar från mig. Det viktigaste är att du får en ordentlig förklaring till vad läkaren grundar sin bedömning på (när du träffar läkaren) och vilka villkor finns för fortsatt medicinering.
Jag vet inte om dina föräldrar brukar vara med på dina möten på BUP. Men om det nu finns oklarheter kring din medicinering kan det vara bra om någon av dina föräldrar är med på diskussionen.
Sedan är det bra för dig att veta att man kan vända sig till enhetschefen på BUP om man är missnöjd med behandlingen.
I en bifogad länk här nedan kan du läsa mer om hur man kan gå vidare ifall man inte känner sig rätt bemött och behandlad på en mottagning.