Vill bara vara på mitt rum
har nyss börjat i min gamla skola, gick där upp till 6:an sedan bytte jag och mina vänner till en annan för ett år och nu har bara jag bytt tillbaka. men i 7:an så blir klasserna mycket större och delas upp till mindre klasser med typ 20 elever i varje liten klassgrupp av 7:an. nu har jag bytt tillbaka så är många nya men ändå hyfsat många jag 'känner' redan. i alla fall så vågar jag inte prata med någon, har halvt en vän men hon skolkar mycket och fick mig att skolka från en lektion andra dagen jag var där. ingen startar något samtal med mig, de kanske säger något lite som oftast handlar om skolan för att de inte vet något eller så jobbar vi tillsammans. när de väl säger något får jag halvt panik och svarar kort och stelt så att de inte säger något mer till mig, vilket jag tycker är skönt i stunden men mår jättedåligt över att jag är så ensam hela tiden, känns som allting bara går neråt just nu. hade förut en syster att komma hem till och prata och skratta med men hon är 20 och flyttade just ut och blir lätt irriterad på mina föräldrar. orkar inte gå till skolan, vill bara vara på mitt rum hela dagarna och chatta med folk online istället. tror ni att jag har social fobi? isf vad kan man göra för mår asskit och att träna bort det är hopplöst, im so lonely help
ihateverything

BUP svarar:
Hej!
Det är förstås en stor skillnad för dig att din syster flyttat hemifrån. Du kunde prata med henne, kanske berätta om både det roliga som hänt dig under dagen och om sådant som varit svårt. När du inte har henne där på samma sätt så blir du tystare och sluter dig mer.
Och samtidigt börjar du i en ny klass där mycket, både klasskamrater och undervisning är nytt för dig. Du känner dig osäker och ensam. Det gör det också svårare att ta kontakt med andra.
Om det du beskriver kan kallas social fobi är svårt att säga. Men det är jobbigt för dig och det är bra att göra något åt det nu och inte vänta för länge.
Det är bra om du kan berätta om det här för dina föräldrar så de kan få en chans att ge dig stöd. Och det är bra att inte stanna hemma från skolan. När man börjar undvika något man tycker är obehagligt kan det lätt bli så att det obehagliga känns värre så man undviker det ännu mer. Det kan bli en ond cirkel som ger dig fler problem.
Kan du hålla i kontakten med din syster, ringa ofta eller träffa henne så att det levande samtalet med henne finns kvar?
Men du behöver också stödet av att tala med någon vuxen som kan hjälpa dig. Som skolkurator eller kanske din mentor.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Men vänta inte. Det bästa är att göra något nu så att det snart blir bättre och att det känns bra att gå till skolan.