Blir nedtryckt och kallad för dåliga saker
ibland så känner jag sån ilska så jag bara har lust att skuta den som har gjort mig arg eller ledsen men jag kan verkligen inte slå nån och när jag väl vill slå nån så tänker jag på de som alltid har tryckt ner mig och de som har kallat mig för dåliga saker som t,ex hora du klarar inget du är svagare än världens svagaste människa och sen slår de ner mig och släpar mig på golvet och drar mg i håret. vad ska jag göra snälla säg vad jag ska göra

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du skriver till oss och undrar hur du ska göra. Att du försöker ta reda på hur du ska få hjälp genom att berätta för oss  hur de behandlar dig. Du beskriver så bra känslor av litenhet och svaghet du får men också en stark ilska att döda de som trycker ner dig. Jag tror det är vanliga känslor men ofta får man också dåligt självkänsla och känslor av vanmakt som du beskriver.
Ofta är det svårt att själv få slut på trakasserier och mobbning. Man befinner sig i ett sådant starkt underläge och man blir så lätt påverkad att tänka negativa tankar om sig själv vilket också kan vara hindrande att söka hjälp. Många som mobbas tar till sig mobbarnas syn på dem, helt eller delvis, och kan tycka att de faktiskt är dåliga, fula, värdelösa osv. Det de gör mot dig är förkastligt och inte tillåtet.
Du undrar vad du ska göra och rådet är att prata med vuxna och få deras hjälp. Har du prata med dina föräldrar? Kan du gå till dem och berätta? Kommer de att förstå och kan de hjälpa dig? Hur kan de hjälpa? De kan hjälpa dig genom att förstå och stötta dig på olika sätt. Kanske behöver du stöd för att skolan ska ta tag i situationen? Om du inte har gjort det tycker jag du ska prata både med dina lärare och skolkuratorn. Mobbning är förbjudet och skolan ska göra all de kan för att hindra det och hjälpa dig.
Många som blir mobbade vill inte berätta för vuxna och tror inte de kan hjälpa. Många tror det kommer bara bli värre. Men min erfarenhet är att man behöver vuxnas hjälp både i skolan och hemma för att få bra hjälp med detta problem.
Du kan läsa mer om mobbning på Friends och på UMO.
Lycka till!!