Blir misshandlad av en kille
Hej jag blir misshandlad av en kille, han kallar mig tjock o fet hela tiden och kan slår mig med skärp o skrattar åt mig och lyssnar inte när jag säger sluta. Vad ska jag göra?
Linn

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter som att du har en jättekämpig situation med den där killen som slår och är verbalt elak. Du skriver inte var det här händer. Om det är på fritiden eller om det är i skolan. Du skriver inte heller om det finns någon vuxen i din omgivning som vet om vad killen utsätter dig för och hur du känner det då.
Om detta händer på skolan så är det ju viktigt att skolan får reda på hur du har det. Skolan har långt gående skyldighet att se till att ingen blir mobbad eller utsatt i skolan. Alla har rätt till att känna sig trygga och säkra. Fundera på om det inte finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med. Det skulle kunna röra sig om skolkuratorn, en lärare, skolsköterskan eller någon annan vuxen som finns på din skola.
Vet dina föräldrar om hur du har det? Om inte kanske du kan fundera på att berätta det för dem så att de kan hjälpa dig. Du kanske tänker att du skulle vara till besvär för dem och oroa dem om du berättar. Min erfarenhet är dock att även om föräldrarna blir oroade kring sina barn så vill de allra flesta veta och de vill försöka vara till hjälp för sina barn.
Du kan också kontakta socialtjänsten. Du kan gå in på en hemsida som heter Koll på soc. Där kan du läsa om hur du kan ringa till dem anonymt för att prata om vad som händer dig och hur du skulle kunna gå vidare.
Försök att skaffa hjälp. Mobbningen kan ta slut.
Lycka till!