Vågar inte berätta att jag mår sämre igen
Hej jag  är 14 år och har mått väldigt dåligt. I september förra året började jag skada mig och mådde jätte dåligt planerade mitt självmord och försökte ta mitt liv en gång. Jag blev diagnostiserad som depremerad och jag gör hos bup. Problemet är att jag nu har börjat dippa i mående igen. I underfär 3-4 månader har jag inbillat mig att jag mör bättre men nu när skolan började igen så insåg jag att jag mår skit fortfarande. Jag har börjat skada mig igen vilket jag inte gjort på snart ett halvår. Min kurator på bup tycker att jag ska sluta i samtalen för att jag "mår bättre" men jag gör ju inte det. Jag har medicin men den hjälper knappt längre.  Jag vågar varken berätta för min mamma eller min kurator på bup om hur jag egentligen mår just nu. Jag har en morfar som .r sjuk i cancer mycket stress, ångest och prestationsångest i skolan och en vän som ignorerar mig utan andledning. Jag mår skit igen och vet verkligen inte vad jag ska göra snälla hjälp mig!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du ska absolut berätta för din kurator på BUP om hur du mår, att du börjat skada dig igen och att du tycker att medicinen inte hjälper. Det är något ni behöver tala om tillsammans. Likaså om stressen i skolan och om morfar som är sjuk.
Kan det  vara så att du började må sämre igen när ni ,eller kanske var det kuratorn, som bestämde att ni skulle sluta med samtalen? Och att du själv inte kände dig redo att sluta ännu? Det är i så fall viktigt att du och kuratorn pratar om det tillsammans. Jag tror att det är ganska vanligt att känna som du gör när man börjar närma sig slutet av en behandling. Kuratorn kommer inte att tycka att det är konstigt om du tar upp din oro. Hen kommer att ha hört det förut.
Och du ska också berätta för din mamma om hur du mår nu. Om man inte berättar hur det är blir det ju också svårt att få den hjälp man behöver.
Var modig och berätta om hur det är fastän det känns jobbigt! Då kan du få hjälp att må bättre!